ניצחון הסלולר

יונתן קורפל מתחקה אחרי המגמות שמאחורי רכישת נוקיה על ידי מיקרוסופט

נוקיה

העולם והתעשייה אמנם רגשו השבוע סביב השקת מכשירי ה-iPhone החדשים, אולם שבוע לפני כן אירעה התפתחות משמעותית בעולם הסלולר: ספינת הדגל לשעבר של התעשייה, נוקיה (Nokia), נרכשה על ידי ענקית התוכנה מיקרוסופט (Microsoft), תמורת סכום נמוך יחסית למחזורה ומספר עובדיה. היעלמותה מהזירה של החברה הפינית, שהובילה משך שנים את ענף הטלפוניה הניידת, מהווה אבן דרך משמעותית על נתיב ההתפתחות של טכנולוגיות המידע. על מה שהוביל לכך אנסה לעמוד בטור השבוע.

בעולם הגועש של טכנולוגיות המידע, ממנו מוציאים רבים מקוראי טור זה את פרנסתם, הולך ובולט משקלו של האינטרנט. עולם הסייבר כשלעצמו נשלט והולך על ידי הסלולר. המספרים והעובדות מדברים בעד עצמם. בעצם הימים האלה עבר מספר מכשירי הטלפון הניידים בראשונה את מניין תושבי כדור הארץ. אצל הנמרים האסייתיים יפן ודרום קוריאה, רוב הגלישה ברשת היא באמצעות הטלפונים החכמים. זה צפוי להיות כך גם ביתר ארצות תבל. על פי מחקר של סיסקו (Cisco) מהשנה הנוכחית, הרי שבתוך חמש שנים תוכפל התעבורה בנייד פי 13.

בהיבטים המסחריים של התקשורת התמונה דומה. לפי מכון המחקר ABI, היקף המסחר האלקטרוני הנייד בעולם יגיע כבר ב-2015 ל-120 מיליארד דולרים לשנה, והקצב הרי רק ילך ויגבר. מחקרים מוכיחים, כי יחס ההמרה וממוצע הקנייה בסלולר גבוהים מאשר ברכישות באמצעות המחשב הנייח. בשנה החולפת גדל היקף הפרסום בסלולר במונחים דולריים ב-111% לעומת השנה הקודמת ואין סיבה שלא להניח שהשעטה קדימה בתחום זה רק תגבר.

קברניטי נוקיה, שהצליחו משך כמה עשורים להשתלט על הענף הצעיר יחסית של הטלפוניה הניידת, לקו בסימפטום הסנדלר היחף, עליו עמדתי בטור זה אך לפני כחודשיים. מסתבר שחדשני מערכות המידע מנפצים בכישרון את הישגי קודמיהם, אולם רובם חסרי יכולת לעשות זאת שוב ושוב – ובקצב גובר. בכך הצטרפה החברה לרשימה ארוכה של חברות מובילות שנעלמו כלא היו. דווקא הזינוק בחשיבות הטלפון הנייד, בשל הפיכתו לסוכן הבכיר של האינטרנט, הייתה בעוכרי נוקיה. מנהליה איחרו בהבנת תמונת המצב.

מיקרוסופט, חברת התוכנה הגדולה בעולם, עשתה כן מאותן סיבות עצמן. בסיסה המקורי מצוי הרחק מעולם הסלולר והיא התעוררה מאוחר אל מול המציאות החדשה. החברה פיתחה אמנם מערכות הפעלה לטלפוניה הסלולרית, שלחה ידיה לייצור חומרה בתחום זה ורקמה שיתופי פעולה עם נציגים מובהקים של תעשייה זו, כגון נוקיה, אולם כל אלה יושמו מאוחר מדי ועם לא מספיק הישגים מרשימים. השאלה הגדולה היא האם הצעד החדש, של בליעת נוקיה, די בו כדי לנער את הקיבעון המתמשך ולהוביל לתנופה מחודשת, או שמא זהו צעד פתטי שמקרב גם את מיקרוסופט לרשימת האגדות לשעבר.

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודאג

    איפה נעלמת? מאמר אחד בכל כמה שבועות? מה קרה? איפה עקרון 24/7 שאתה מדבר עליו כל הזמן?

  2. סטודנטית

    מיקרוסופט שלטה הרבה שנים ולחצה על הלקוחות לכן בהזדמנות ראשונה יפנו לה עורף. כעת זה מתחיל לקרות גם לאפל שנהגו כל השנים ביד חזקה עם הלקוחות. אם גוגל ימשיכו בדרך הנכונה הם בינתיים על הסוס כי הלקוחות יותר אוהבים אותם.

  3. אריק

    מאמר מעניין של קורפל תמיד עם נקודת ראיה קצת אחרת זה מחיב מחשבה וזה בעצם מה שהוא רוצה

  4. אנדרי

    שלום קורפל, ראשית עלי לחלוק עליך. לדעתי גוגל היא חברת התוכנה הגדולה ביותר בעולם, יש להם מערכת הפעלה אנדורואיד שפועלת ביותר מ22 אלף סוגים שונים של מכשירים, דפדפן בכל מחשב כברירת מחדל, מחשבים, אתרים, וידיאו ובקרוב גם משקפיים. לדעתי מייקרוסופט עשתה צעד לא חכם במיוחד. רק אתמול השיקה אפל את המכשיר החדש שלה וחוץ טלפון בשלל צבעי הקשת לא היה חידוש משמעותי. דבר שני אני לא חושב שהיום ניתן להתמודד עם מערכת ההפעלה של אנדוראיד ועם הטלפונים שתומכים במערכת שיוצאים כל שני וחמישי. ובדבר העליה של הסלולר אני חושב שזה ישנה טיפה כיוון. הסלולר יתחיל להיכנס לשעונים, משקפיים, מכשירי חשמל שונים (היום יש טלויזיות חכמות). עידן הנייד החכם יתקע ויעמוד. מה שנשאר זה להפוך את שאר העולם שלנו ל"חכם".

אירועים קרובים