איקו חסון, בכיר במשרד הביטחון: "מינהל הרכש נערך להעברת ה-ICT של צה"ל דרומה"

"אנחנו בוחנים כיצד נוכל להשתלב במכרזי הציוד במסגרת מעבר צה"ל דרומה, ונפעל לכך שהאינטגרטוריות יבצעו את רכישות ה-IT באמצעותנו", אמר אליעזר ("איקו") חסון, סגן בכיר לראש מנהל הרכש לתיקשוב ולמודיעין במשרד הביטחון, בראיון לאנשים ומחשבים ● לדבריו, "הפעילות הזו חוסכת כסף לצבא ולמדינה"

אליעזר (איקו) חסון, סגן בכיר לראש מנהל הרכש לתקשוב ולמודיעין במשרד הביטחון. צילום: פלי הנמר

"מינהל הרכש נערך להעברת ה-ICT של צה"ל דרומה. נפעל כדי שרכש ה-ICT של מהלך המעבר ייעשה באמצעות מינהל הרכש במשרד הביטחון. המרכזים הגדולים שאנחנו מקימים בימים אלה, ונקים בשנתיים הקרובות, יכולים להוות את הבסיס למעבר דרומה", כך אמר אליעזר ("איקו") חסון, סגן בכיר לראש מנהל הרכש לתקשוב ולמודיעין במשרד הביטחון, בראיון לאנשים ומחשבים.

חסון מונה לתפקיד בנובמבר 2011. במסגרת תפקידו הוא אחראי על ביצוע רכש של ציוד ומערכות ICT בכלל צה"ל, לרבות אגף התקשוב ומחלקות ה-IT בחילות השונים, במיליארדי שקלים בשנה. בין השאר, הוא מטפל ברכישת ציוד לפרויקט צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי), שנעשה בשיתוף בין מפקדת זרוע היבשה (מז"י) לאלביט, ברכישת ציוד ללוחמה קיברנטית וציוד להגנה ולמניעת מתקפות קיברנטיות, ברכישת מערכות לטובת הפעלה של אגף התקשוב בצה"ל ועוד.

הוא החל את עבודתו במשרד הביטחון ב-1978. בשנים 1987-1992 עבד במשלחת הישראלית של מנהל הרכש בניו-יורק, כראש חטיבת אלקטרוניקה במשלחת הישראלית בעיר. בהמשך היה אחראי על ביצוע רכש בארצות הברית עבור אגפי המודיעין וגופי המיחשוב בצה"ל ובמשרד הביטחון, אחראי על הרכש של כלל ציוד המיחשוב במגזר הביטחוני ואחראי על היחידה המטפלת במינהל הרכש ברכישת ציוד עבור אגף המודיעין, מכ"מים ומערכות לוחמה אלקטרונית. ב-2007 היה לאחראי על ביצוע הרכש לאגף המודיעין ולחיל האוויר וכיהן, בין השאר, בצוות שהוביל את עסקת רכישת מטוס ה-JSF. בנובמבר 2011, כאמור, מונה כסגן בכיר לרכש ציוד עבור C4I (ר"ת פיקוד, שליטה, תקשורת, מיחשוב ומודיעין). במסגרת תפקידו זה אחראי חסון על ביצוע רכש, בין השאר, עבור שניים מהגופים המתוחכמים והטכנולוגיים בצבא: חיל האוויר ואגף המודיעין.

החל מ-2007 משמש חסון כיו"ר ארגון עובדי משרד הביטחון ובמסגרת תפקיד זה הצליח לחתום על הסכם שכר חדש. הוא בעל תואר ראשון במנהל ציבורי ותואר שני במנהל עסקים, שניהם מאוניברסיטת פארלי דיקינסון. חסון נשוי, אב לשלושה וסב לתשעה.

מכרז התקשורת הצה"לי הענק
במהלך הראיון התייחס חסון לכמה ממכרזי המפתח בהם היה וממשיך להיות עסוק בימים אלה. אחד מהם הוא מכרז התקשורת הגדול של משרד הביטחון, שבאחרונה פורסם כי במסגרתו יוטמע ציוד של סיסקו (Cisco). הזכייה הוחלטה לאחר חודשים ארוכים בהם קיימו מינהל הרכש במשרד הביטחון (מנה"ר) והמשלחת של המשרד בניו-יורק משא ומתן אינטנסיבי והליך מכרזי מורכב. הציוד של סיסקו יסופק למערכת הביטחון על ידי בינת תקשורת מחשבים ומשך המכרז הוא לחמש שנים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. סיסקו תספק למערכת הביטחון ציוד תקשורת בהיקף של כ-150 מיליון דולר. הפרויקט ממומן בדולרים מאחר שהוא חלק מהסיוע הצבאי של ארצות הברית לישראל.

"המכרז הצליח בזכות שיתוף פעולה הדוק עם אגף התיקשוב של צה"ל". אליעזר ("איקו") חסון, סגן בכיר לראש מנהל הרכש לתקשוב ולמודיעין במשרד הביטחון. צילום: פלי הנמר

לדברי חסון, "המכרז הצליח בזכות שיתוף פעולה הדוק עם אגף התיקשוב של צה"ל. סוד ההצלחה בו, כמו במכרזים האחרים, הוא שיתוף פעולה הדוק בין הצוות שבראשותי ליחידת לוט"ם שבאגף התיקשוב – המפקדת לשעבר של היחידה, תא"ל אילה חכים, המפקד הנוכחי, תא"ל דני ברן, והצוותים תחתיו, בראשות אל"מ חיים וגנר".

מדובר בציוד תשתית לרשתות מקומיות ורחבות שכולל מתגים, מטריצות לקישוריות, נתבים, טלפוניה ועוד. סיסקו אף תעניק למערכת הביטחון תמיכה טכנית והכשרות מקצועיות במחיר ציוד התקשורת, קרי: ללא עלות נוספת – דבר שצפוי להביא לחיסכון משמעותי נוסף למערכת הביטחון. ממשרד הביטחון נמסר כי סיסקו זכתה במכרז לאחר שקיבלה את הציון המשוקלל הגבוה ביותר – בגין הציוד הטכני ותמחור המוצרים.

במהלך המשא ומתן האינטנסיבי שקדם לזכייה במכרז הצליחו אנשי משרד הביטחון להוריד בעשרות אחוזים את המחירים שתשלם המערכת על ציוד התקשורת שהיא רוכשת. מחיר המוצרים יכלול גם אחריות יצרן, למשך חמש שנים.

חסכון של יותר מ-40 מיליון דולר
החסכון הצפוי בשל תנאי המכרז הזולים יעמוד על יותר מ-40 מיליון דולר והוא מהווה נקודת אור דווקא בתקופה בה צה"ל עובר תוכנית קיצוצים לא פשוטה. צה"ל רוצה לבחון מכלול שלם של פתרונות תקשורת חדשניים, שמשתלבים עם המגמות של דטה סנטר מוגדר תוכנה (SDDC) ו-וירטואליזציה עתידית של שכבת התקשורת במערכי המיחשוב הארגוניים.

"על חלק מהמוצרים נשלם פחות מצבאות זרים גדולים אחרים בעולם". אליעזר ("איקו") חסון, סגן בכיר לראש מנהל הרכש לתקשוב ולמודיעין במשרד הביטחון. צילום: פלי הנמר

חסון אמר כי "השגנו את הציוד הטוב ביותר במחירים הזולים ביותר בשוק התקשורת. על חלק מהמוצרים נשלם פחות מצבאות זרים גדולים אחרים בעולם". הוא ציין ש-"הבחנו בדאגה מצד אנשי סיסקו, שהביעו עמדה לפיה ייתכן שהם ייצאו מהפעילות שלהם בארץ. הבהרתי להם כמה חשוב שהם יישארו פה. המכרז נותן מענה לצרכי התקשורת של הצבא והמחירים שלו נוחים. אני חי בשלום עם העובדה שהמדובר בחברה קניינית".

הדור הבא של הסלולר המוצפן
בתחילת השנה פורסם כי מינהל הרכש במשרד הביטחון חתם על הסכם עם מוטורולה סולושנס (Motorola Solutions) לפיו תספק החברה לצה"ל את הדור הבא של הסלולר הצבאי המוצפן, בהיקף כספי של 100 מיליון דולר ל-15 שנים. הפרויקט אף כולל תמיכה ואחריות לרשת ולמכשירים.

הטלפון החכם הצבאי הראשון יאפשר שליחת מסרונים, מדיה דיגיטלית ומיילים מוצפנים משדה הקרב, ויחליף את מערכת "ורד הרים" הוותיקה. מדובר בפרויקט שנעשה בחלקו בדולר סיוע (כספי הסיוע של ארצות הברית לישראל) וחלקו בשקלים, והוא פרי שיתוף פעולה של מינהל הרכש עם יחידת לוט"ם שבאגף התיקשוב של צה"ל.

מוטורולה סולושנס, שעל הטכנולוגיה שלה תתבסס המערכת הסלולרית החדשה, נבחרה בתום סדרת בדיקות מקיפה שערכו אגף התיקשוב ומשרד הביטחון. מוטורולה (Motorola) זכתה בשנת 2000 במכרז לאספקת "ורד הרים", שנכנסה לשימוש ב־2004. הטכנולוגיה שבבסיס המערכת משמשת את גופי הביטחון הצבאיים והציבוריים, דוגמת המשטרה.

יותר מידע חזותי, יותר נפח
ייעודו של הפרויקט השאפתני של צה"ל הוא להביא לכך שניתן יהיה להעביר באמצעות מכשיר הסלולר יותר מידע, בכלל זה מידע חזותי, עם נפח נתונים גבוה יותר, מבלי לפגוע בהיבטים המבצעיים של העברת המידע.

חסון אמר כי "החוזה מביא את מהפכת הטלפונים החכמים לשדה הקרב העתידי ומעניק יתרון משמעותי לצה"ל ולמערכת הביטחון כולה. אנחנו מביאים לצה"ל את הטכנולוגיה המתקדמת בעולם במחיר הטוב ביותר".

"אנחנו עורכים מכרזים לתקופות ארוכות, על מנת שנוכל לספק לצה"ל את הגמישות הנדרשת בשל השינויים הטכנולוגיים הרבים". אליעזר ("איקו") חסון, סגן בכיר לראש מנהל הרכש לתקשוב ולמודיעין במשרד הביטחון. צילום: פלי הנמר

"אנחנו עורכים מכרזים לתקופות ארוכות, על מנת שנוכל לספק לצה"ל את הגמישות הנדרשת בשל השינויים הטכנולוגיים הרבים. אנחנו רוצים לשנות תוך כדי תקופות המכרזים ולהרחיב את אספקת המערכות והציוד הדשים. בדרך זו ביכולתנו לענות על שני צרכים במקביל: המחירים הטובים ביותר בשוק לצד עדכנות טכנולוגית ללקוח הצבאי. בכל מקרה", הדגיש חסון, "אנחנו לעולם לא נכנסים למכרזים בהם יש 'מחירי רצפה'. אין לי עניין שספקיות ה-IT יפסידו".

"אנחנו, במינהל הרכש, בוחנים כיצד נוכל להשתלב במכרזי הציוד במסגרת מעבר צה"ל דרומה. נפעל לכך שהאינטגרטוריות יבצעו את רכישות ה-IT באמצעותנו", סיכם חסון. "אנחנו בשאיפה שהן יהיו אחראיות לכל מה ש-'מהקיר פנימה' ואילו אנחנו נהיה אחראים לכל מה ש-'מהקיר והחוצה'. אני רוצה בקרה על כל מה שקורה ב-ICT הצה"לי במסגרת הירידה לנגב".

השתתף בהכנת הידיעה: פלי הנמר

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מיקי ברקאי

    יש מונח עברי במקום ICT והוא ״תקשוב״, הלחמה של ״תקשורת״ ו״מחשוב״. עדיף להשתמש בו.

אירועים קרובים