בפעם הראשונה מזה 15 שנים: יבמ עקפה את מיקרוסופט בשווי השוק שלה

הענק הכחול מדורג במקום השני מבין חברות ה-IT, עם שווי שוק של 214 מיליארד דולרים, ואילו הענקית מרדמונד רק שלישית בשווי השוק שלה, שעומד על 213.2 מיליארד ● חברת ה-IT בעלת שווי השוק הגבוה ביותר היא אפל, עם 422.9 מיליארד דולרים ● בשיאה, בשנת 1999, עמד שווי השוק של מיקרוסופט על 600 מיליארד דולרים ומאז הוא שרוי בירידה מתמדת

לאחר 15 שנים, יבמ (IBM) עקפה את מיקרוסופט (Microsoft) בשווי השוק שלה – כך על פי דירוג שפורסם בסוף השבוע. למרות שבמאי השנה כבר הצליחה יבמ לעקוף את מיקרוסופט בשווי השוק, היה זה רק בהיבט מניות על בסיס מסחר חד-יומי. כעת, לעומת זאת, עבר הענק הכחול את חברת התוכנה מרדמונד בשווי שוק על בסיס שנתי וקיבע את מעמדו שם לעת עתה. המדובר במאורע חריג ביותר, לאחר 15 שנות הובלה של מיקרוסופט על פני יבמ.

על פי הדירוג, חברת הטכנולוגיה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר היא, כצפוי, אפל (Apple), עם שווי של 422.9 מיליארד דולרים. הסיבה לכך היא הביקוש הניכר למוצריה – ה-iPhone, ה-iPad ומחשבי ה-Mac. יבמ הגיעה שנייה מבין חברות הטכנולוגיה, בפער ניכר אחרי אפל, ורביעית בדירוג הכללי. שווי השוק שלה עומד על 214 מיליארד דולרים. אחריה מבין חברות ה-IT מדורגת מיקרוסופט, עם שווי שוק של 213.2 מיליארד דולרים. ההתדרדרות במעמדה של הענקית מרדמונד נמשכת לאורך שנים. בשנה שעברה עקפה אותה אפל וכבשה את הבכורה מבחינת שווי השוק שלה. בשיאה, בשנת 1999, עמד שווי השוק של מיקרוסופט על 600 מיליארד דולרים. מאז הוא נמצא בירידה מתמדת, כיוון שהיא לא הצליחה לשכפל את הצלחתה בעולם התוכנות למחשבים האישיים בעולמות נוספים ב-IT, בהם באינטרנט, בעולם הנייד, ברשתות החברתיות או בתחום מנועי החיפוש.

המעבר של יבמ את מיקרוסופט מהווה תזכורת על מצבן של שתי החברות: לפני שני עשורים הובילה הענקית מרדמונד את השוק בפער בלתי ניתן להשגה ובלא עוררין, בעוד שחייו של הענק הכחול היו תלויים על בלימה, עד כדי כך שהיה חשש שהוא עומד להיעלם. זאת, לאחר שבמשך עשרות שנים הייתה יבמ חברת ה-IT הגדולה בעולם, בהיבט מחזור המכירות השנתי שלה. רק בשלוש השנים האחרונות HP עקפה אותה, עם מחזור של כ-125 מיליארד דולרים בהשוואה לכ-100 מיליארד של הענק הכחול. לעומת זאת, שווי השוק של יבמ כפול לערך מזה של HP. עוד יצוין, כי במהלך השנה החולפת צמחה מניית יבמ ב-22%, ואילו זו של מיקרוסופט ירדה ב-9%.

הדרך של יבמ למעלה

המהלך של יבמ בדרכה כמעט לפסגת הדירוג לא היה קל. היא נאלצה להתמודד עם כמה החלטות משמעותיות: כניסה לעולם שירותי ה-IT והייעוץ בתחילת העשור הקודם, עם רכישת חטיבת הייעוץ של PWC; ההחלטה להיפרד מחטיבת המיחשוב האישי שלה במחצית העשור הקודם, שאותה מכרה ללנובו (Lenovo) הסינית; והחלטותיו של סם פלמיסאנו, נשיא ומנכ"ל החברה, בהן שהענק הכחול ישקיע בשנתיים הקרובות 100 מיליון דולרים בפיתוח טכנולוגיות לכריית מידע עבור ארגונים, בדומה למה שעשה מחשב-העל ווטסון (Watson) כשניצח בשעשועון ג'פרדי (Jeopardy), ושהפיתוח יתמקד במחקר הקישורים בין מילים ומשפטים שייסרקו באינטרנט.

מהלך זה הוא חלק מהאסטרטגיה של יבמ – התמקדות בעולם התוכנה, ובתוכו בבינה עסקית מבוססת ניתוח. לפני יותר משנה שרטט
פלמיסאנו בפני המשקיעים של החברה את מפת הדרכים שלה וקבע, כי מחצית מהכנסותיה יגיעו בתוך ארבע שנים מעולם התוכנה. פלמיסאנו מעוניין במיוחד למכור תוכנות בינה עסקית מבוססת ניתוח ותוכנות למיטוב הביצועים העסקיים. אלה מסייעות ללקוחות ארגוניים להתמודד מול הררי המידע שנוצרים בשנים האחרונות בשל ריבוי התעבורות והרשומות הדיגיטליות. תוכנות בינה עסקית מבוססת ניתוח מספקות תחזיות ומסייעות לקבל בזמן אמת נתוני מכירות תוך הצפת נתונים המסמנים מגמות בלתי צפויות בשוק, לרבות גילוי והתרעה על הונאות וסיכונים תפעוליים שונים. לדברי פלמיסאנו, הסיבה לכך היא ש-"בעיות הנובעות מנתונים גרועים יכולות להיות פטאליות כשארגון בא לשרת את לקוחותיו".

מאז 2005 השקיעה יבמ 11 מיליארד דולרים לרכישת 18 חברות בתחום ה-BAO (ר"ת Business Analytics and Optimization) – תוכנות לבינה עסקית מבוססת ניתוח ותוכנות למיטוב ביצועים עסקיים. לפי יבמ, כמות המידע בארגונים צפויה לצמוח ב-650% בחמש השנים הקרובות, כאשר 80% ממנו הוא לא מובנה, משמע – טקסטואלי או חזותי.

יבמ מול מיקרוסופט

יצוין, כי בשנת 2000 עמדו הרווחים של יבמ מתוכנה על 25% מכלל רווחיה, ואילו ב-2010 הם היוו 44% מהרווחים – 20.78 מיליארד דולרים. לעומת זאת, עיקר הרווחיות של מיקרוסופט הוא בשוק מערכות ההפעלה למחשבים. זאת, על אף שהיא הרחיבה באחרונה את פעילותה בתחום הסלולר, מנוע החיפוש שלה, בינג (Bing), והמשחקים. במהלך השנה האחרונה צמח השווי של יבמ בהתמדה, בעוד שזה של מיקרוסופט נשאר לעיתים שטוח ואף ירד לפרקים.

דירוגה של מיקרוסופט במקום השלישי מגיע שנה וכמה חודשים לאחר שאפל עברה אותה בשווי השוק – 222 מיליארד דולרים לעומת 219 מיליארד. בעוד שהשווי של אפל המשיך לצמוח, ציינו האנליסטים שמאז תחילת שנות ה-2000 צנח שוויה של מניית מיקרוסופט ב-58%. שווייה של מניית יבמ צמח בעשור האחרון ב-57%.

עוד יצוין, כי מיקרוסופט הייתה בשנים האחרונות חברת ה-IT בעלת ערך השוק הגבוה ביותר, עד כדי כך שלפני כמה שנים הוא נסק לכ-350 מיליארד דולרים. עתה מכנים אותה האנליסטים "משמידת ערך סדרתית", מאחר שהכנסותיה ורווחיה ממשיכים לצמוח מדי רבעון ומדי שנה, ובכל זאת – ערכה הבורסאי הולך ופוחת. הסיבה לכך היא שמה שקובע אצל המשקיעים הוא הציפיות. מיקרוסופט כבר לא מספקת חלומות, כבעבר, וכאשר המשקיעים ממשיכים לחפש אותם, העיניים שלהם נשואות לאפל. אמנם, גם יבמ לא מספקת חלומות, אולם היא מקיימת את הבטחותיה למשקיעים שלפיהן היא תמשיך להוביל את המיחשוב הארגוני גם ב-100 השנים הבאות, בעידן מיחשוב הענן – ולכן, ערכה עולה.

הנה כי כן, איך שגלגל מתהפך: בשנת 2000 עמד שווייה של מיקרוסופט על פי שלושה מזה של יבמ, ואילו כיום, הענק הכחול עוקף אותה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים