אנליסטים: HP יורה לעצמה ברגל בתביעה נגד הארד; יבמ ומיקרוסופט ירוויחו מכך

"הנהלת HP פעלה כמו פיל בחנות חרסינה; לא הייתה טעות אחת שהם לא עשו לאורך כל הדרך במהלך הדחת הארד", טענו האנליסטים ● ענקית הטכנולוגיה הגישה את התביעה נגד הארד בטענה, כי עם המעבר לאורקל, הוא יפר בהכרח את הסכם הסודיות המסחרית שחתם עמה ● לארי אליסון בתגובה: "מדובר בתביעה נקמנית; הנהלת HP הופכת את העבודה המשותפת העתידית של שתי החברות לבלתי אפשרית"

התביעה שהגישה HP נגד מארק הארד, המנכ"ל המודח של החברה, היא "אומללה" – כך טענו בסוף השבוע אנליסטים. לדבריהם, ענקית הטכנולוגיה יורה לעצמה ברגל בהגישה תביעה זו. הם הסבירו, כי בסופו של דבר, HP ואורקל (Oracle), שאליה עבר הארד, יפסידו מהמהלך, גם אם לא במישור המשפטי. לעומת זאת, יבמ (IBM) ומיקרוסופט (Microsoft) ירוויחו ממנו.

17 שעות בלבד חלפו מהודעת אורקל, כי בכוונתה למנות את הארד כנשיא משותף בחברה ועד להודעת HP על הגשת התביעה. לטענת התובעת, הארד יפר את הסכמי העבודה שלו עמה לאחר המעבר לאורקל. "הארד הסכים וחתם בפברואר 2008, 2009 ו-2010 על הסכמים שנועדו להגן על סודותיה המסחריים של HP", מסרה החברה. "בכוונתנו לאכוף הסכם זה לפרטיו".

כזכור, הארד הודח מתפקיד מנכ"ל HP, לאחר שהנהלת החברה ערכה נגדו חקירה בחשד שהטריד מינית את ג'ודי פישר, עובדת קבלן של החברה בתחום השיווק, והגיש דו"ח הוצאות אישיות כוזב, שנועד להסתיר את מערכת היחסים שהייתה לו עימה.

בכתב התביעה, שהוגש לבית המשפט בסנטה קלרה, קליפורניה, נכתב ש-"הארד קיבל מיליוני דולרים עם עזיבתו – במזומן, במניות ובאופציות. ההסכם עימו נועד להגן על הסודות המסחריים של החברה. HP מאמינה, וכך גם נודע לה, שבמקום עבודתו החדש הוא יפר את ההסכם שעליו חתם, ויגלה למעסיקתו החדשה סודות מסחריים בעלי ערך, מבוסס מידע חסוי עסקית".

"בתפקידו החדש כנשיא משותף למכירות, שיווק ותמיכה באורקל, הארד יהיה בעמדה שבה הוא לא יוכל לעשות את תפקידו כראוי מבלי לחשוף סודות עסקיים של HP, לרבות תכניות עתידיות של החברה", נכתב בתביעה. עוד טענה HP לבית המשפט, כי היא נתנה להארד במרץ האחרון ניתוח עסקי על אורקל, כמתחרה, וכי הוא התחייב להודיע ל-HP על תכניותיו העתידיות לעבוד עם מתחרותיה כשנה מעזיבתו. לדבריה, "הוא לא טרח לעשות זאת לפני ההודעה של אורקל ביום ב' האחרון".

HP ביקשה מבית המשפט להוציא צו שימנע את העסקת הארד באורקל.

דובר מטעם אורקל ודוברו האישי של הארד לא הגיבו לתביעה. לעומת זאת, לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד החברה, אמר, כי מדובר ב-"תביעה נקמנית. הנהלת HP הופכת את העבודה המשותפת העתידית של שתי החברות לבלתי אפשרית".

בעקבות התביעה, אמרו אנליסטים, כי "הנהלת HP פעלה כמו פיל בחנות חרסינה. לא הייתה טעות אחת שהם לא עשו לאורך כל הדרך בטרם הדחתו, והתביעה נגדו היא עוד שלב בהתנהלות המגושמת של הנהלת החברה". הם ציינו שהארד קיבל עשרות מיליוני דולרים עם עזיבתו, כשחלק מהסכום נועד להוות מעין "שוחד חוקי", כך שלא יעבוד עם מתחרותיה של HP, אלא שההנהלה לא בדקה מספיק לעומק את ההסכם שנחתם עימו. לדבריהם, "האחריות והצורך להגן על הסודות העסקיים של HP נופלים על הנהלת החברה, ולא על הארד שהודח, והם לא עשו זאת כיאות".

האנליסטים הוסיפו, כי "בעמק הסיליקון יש אלפי מנהלים בכירים, ולמרות זאת, מעטים הם המקרים בהם מנהלים נתבעים על שעברו לחברה מתחרה". הסיבה לכך, לדבריהם, היא ש-"רוב החברות יודעות לעשות זאת כך שזה לא יקרה, בין בהשהיית תשלומי 'מצנח הזהב', בהשתת קנס אם זה קורה או בדרכים אחרות. הנהלת HP לא צלחה את המשוכה הזאת נכון".

לדברי נל מינוו, מייסדת משותפת של מכון המחקר הכלכלי Corporate Library, "חברות שעובדות עם הממשל נדרשות לכפות קוד אתי עסקי. נכון שבסופו של דבר, היה על HP לפטר את הארד, לא הייתה להם ברירה אחרת. דינן של הוצאות אישיות כוזבות למנהל בדרג ביניים הוא כדין אלה של מנהל בכיר".

עוד אמרה מינוו אמרה ש-"להנהלת HP יש רקורד גרוע יותר מזה של שעון עומד". היא ציינה שמכון המחקר שבראשותה העניק להנהלת ענקית הטכנולוגיה ציון "נכשל" בהתנהלותה בפרשה. לדבריה, הדבר היחידי שבעלי המניות יכולים לעשות עתה הוא לפעול להחלפת הנהלת HP, "וזהו המקרה המתאים ביותר שבו יש לפעול בדרך זו".

"הסאגה הנוכחית – לא בזמן טוב"

הארד עתיד לפתוח את כנס Oracle OpenWorld, שיתקיים בשבוע הבא. לא נמסרו פרטים על מה הוא צפוי לנאום, אולם העיתונות הטכנולוגית העריכה שהוא ידבר על שילוב בין מערכות חומרה ותוכנה, בעקבות רכישת סאן (Sun) על ידי אורקל. בנוסף, לא ברור מה יעלה בגורלה של דוברת נוספת במליאת הפתיחה של הכנס – אן ליברמור, סגנית נשיא בכירה ב-HP.

לדברי האנליסטים, הסאגה הנוכחית באה בזמן לא טוב, בשל העמקת הקשר בין עולמות החומרה והתוכנה בשוק ה-IT. הם ציינו שתוכנות אורקל בארגונים רצות על שרתי HP ועל מוצרי האחסון שלה. בין שתי הענקיות קיים שיתוף פעולה בן שני עשורים, הכולל פיתוחים משותפים וכן 100 אלף לקוחות משותפים.

קאושיק רוי, אנליסט ב-Wedbush Morgan, אמר, כי "הנוכחות של הארד באורקל, ובכלל זה העובדה שהוא יהיה אחראי לשילוב מוצרי סאן בחברה, תפריע משמעותית לשיתוף הפעולה של HP עמה. זה כבר מעבר למרירות בשל העובדה שאורקל נכנסה לעולם החומרה, יש פה מימד אישי". הוא הוסיף, כי המאבק יביא לנזק לשתי החברות, כמו גם ללקוחות ולמחזיקי המניות שלהן.

לדברי לורה דידיו, אנליסטית ב-ITIC, "חברות יודעות להיות שותפות של מתחרות שלהן בשדות מסוימים ולהתחרות עימן בשדות אחרים, אבל המלחמה הנוכחית בין HP ואורקל תביא לכך שיבמ ומיקרוסופט יקטפו את פירות המאבק". היא ציינה, כי "ברגע שמישהו תובע, בסופו של דבר – הוא מפסיד. וכאשר באמצע מעורב טיפוס כמו לארי אליסון, אתה יודע שזה לא יהיה מאבק דיסקרטי המתנהל על מי מנוחות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים