חמש שאלות שיש לשאול לפני תחילת המסע הדיגיטלי – חלק ד'

לפני שהם יוצאים לטרנספורמציה הדיגיטלית, על ארגונים להבין האם יש להם אסטרטגיה וחזון ברורים לגבי צורת תמיכת הטכנולוגיות הדיגיטליות בביזנס, האם ההנהלה הבכירה רתומה לנושא והאם מובן אצלם מי אחראי על המסע

רז הייפרמן, מנכ"ל משותף ויועץ בכיר ב-Be-Digital

שאלה מספר שלוש – מה רמת המוכנות של הארגון למסע הדיגיטלי?
ארגון שיוצא למסע הדיגיטלי צריך לדעת מה רמת המוכנות שלו למסע זה. השאלה איננה רק מוכנות טכנולוגית. המסע הדיגיטלי מחייב את הארגון להיות מוכן במספר ממדים ועל ההנהלה להשיב על מספר שאלות: האם יש לארגון אסטרטגיה וחזון ברורים לגבי צורת תמיכת הטכנולוגיות הדיגיטליות באסטרטגיה העסקית ובצורת עשיית העסקים (פירוט נוסף בחלק הבא של סדרת המאמרים)? האם ההנהלה הבכירה מבינה ורתומה לנושא? והאם קיימת בהירות באשר למי אחראי על המסע הדיגיטלי – המנכ"ל, המוביל הדיגיטלי, המנמ"ר, מנהל השיווק או אולי צוות מצומצם של מנהלים?

ארגונים ממוקדים, לכל אורך המסע שלהם, בלקוח ובחוויית הלקוח. עליהם לשאול את עצמם גם: האם הם אימצו תפיסה של דיגיטלי ומובייל תחילה? האם התרבות הארגונית תומכת בחדשנות ובשינוי? האם התהליכים העסקיים גמישים? והאם הם יודעים למשוך ולשמר עובדים מוכשרים (טאלנטים) בתחומים כגון הדיגיטל?

הצלחת המסע הדיגיטלי תלויה בנושאים אלה לא פחות מאשר בטכנולוגיות הדיגיטליות שהארגון יבחר ליישם. צריך לזכור – הטרנספורמציה הדיגיטלית היא בראש וראשונה אתגר עסקי, ניהולי, ארגוני ואנושי, ולא רק אתגר טכנולוגי.

הבגרות הדיגיטלית

לרמת מוכנות זו מקובל לקרוא הבגרות הדיגיטלית (Digital Maturity) של הארגון. קיימים מודלים שונים לבחינתה, שיש ביניהם שוני אבל גם רמה גבוהה של דמיון. רובם מבוסס על תהליך של הערכה עצמית, שמתבצע באמצעות שאלונים מובנים שמופצים לקבוצה של מנהלים רלוונטיים. עיבוד וסיכום שאלונים אלה מאפשר לארגון להבין את מצבו הנוכחי ואת העוצמות והחולשות שלו בכל הקשור למסע הדיגיטלי.

לרוב, האתגרים הקשים ביותר במסע הדיגיטלי הם אתגרים אנושיים – התנגדויות של עובדים שמרגישים שהם עלולים להיפגע, שהגדרת התפקיד שלהם עלולה להשתנות, הצורך למשוך ולשמר עובדים ומנהלים בעלי סקרנות והבנה דיגיטליים, וכדומה. על הארגון ללמוד להשתמש במתודולוגיות ובכלים קיימים מתחום הייעוץ הארגוני והובלת השינויים (Change Management).

לסיכום העיסוק בשאלה זו – על הארגון להבין שהמסע הדיגיטלי לא דומה לפרויקט מחשוב כזה או אחר. זו תכנית פעולה ארוכת טווח, שמורכבת ממספר רב של מיזמים דיגיטליים שמתורגמים לכמה פרויקטים שונים המבוצעים לאורך זמן. מדובר במסע ארוך, ללא סוף מוגדר ולא יעד מוגדר. על הארגון להבין את נקודת המוצא ואת רמת הבגרות הדיגיטלית שלו, ולפעול לחזק את החולשות ולהעצים את העוצמות שלו. עליו גם להקים צוות דיגיטלי שיעבור את ההכשרות המתאימות וילווה את המסע לכל אורכו. אחד היעדים החשובים של הצוות הדיגיטלי הוא לבחון כל העת את הסביבה העסקית החיצונית, כמו גם מודלים עסקיים חדשניים וטכנולוגיות דיגיטליות חדשות, ולהתאים את תכנית הפעולה של הארגון להתפתחויות.

הרחבה בנושא זה ניתן למצוא במאמרי הבגרות הדיגיטלית של הארגון, שפורסם במגזין מנהיגים מבית אנשים ומחשבים ביולי בשנה שעברה.

בחלק הבא אעסוק בשאלה: האם הארגון הגדיר את החזון והאסטרטגיה הדיגיטליים שלו?

לחלק א'.

לחלק ב'.

לחלק ג'.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים