פסיפס של מצוינות ב-IT

המנמ"רים והמנמ"ריות שקיבלו את אותות ההצטיינות של אנשים ומחשבים מוכיחים שהמצוינות הטכנולוגית חולשת על פני כל המגזרים במשק, ועד כמה חשובה מעורבותם של המנהלים הטכנולוגיים בצד העסקי של הארגון

המנמ''רים המצטיינים: שורה עליונה, מימין: טל לזרוב, כימדע; יבגני וולפין, ביטוח ישיר; יעקב חבושה, מט''ח; מולי צפריר, אוניברסיטת חיפה; אמיר זיו, עיריית הרצליה; אירנה פורטניק, CAL; יאיר פראנק, רשות התקשוב הממשלתי; פרופ' גדי אריאב, יו''ר ועדת האיתור; ששון סופרי, משרד המשפטים; רביד שמואלי, רשות מקרקעי ישראל. שורה אמצעית: גיל בכר, הרץ; מוטי סרודי, עיריית כפר סבא; שלומי בן פורת, אינטל; עופרה פרנקל, משרד השיכון. שורה תחתונה: שי גוטמן, UPS ישראל; ירון יהב, עיריית רמת גן; רחל לוביאניקר, עמידר החדשה; זיו נבו, אינטל. צילום: ניב קנטור

20 המנמ"רים והמנמ"ריות שקיבלו ביום ה' האחרון את אות המנמ"ר המצטיין של אנשים ומחשבים משקפים את המצוינות שהיא מנת חלקו של ענף ההיי-טק. זאת, כמובן, בנוסף למצוינות האישית של כל אחד מהם, כפי שבאה לידי ביטוי בפעילויות שלהם, שהוצגו בפני ועדת האיתור שבחרה את הזוכים.

פרופ' גדי אריאב, יו"ר ועדת האיתור, שמוביל את תהליך הבחירה מזה תשע שנים ברציפות, פתח את הרצאתו בטקס בניסיון לאפיין את המושג מצוינות. הוא אמר שקשה מאוד לתת לכך הגדרה אחת, כי המצוינות לובשת ופושטת צורה, בהתאם לזמנים ולסביבה, אבל קל מאוד לזהותה.

אם בעבר חיפשה ועדת האיתור בעיקר מנהיגות שמתבטאת בפעילות שמעבר לעבודה השוטפת, הרי שבראיונות שנערכו השנה, הדגש היה על פעילות המנמ"ר בנושא החדשנות הדיגיטלית – כל אחד במגזר ובארגון שלו. זה מתבקש מעצם תפקידו של המנמ"ר וגם מהעובדה שבוויכוח האינסופי מי מוביל את החדשנות בארגון, לנוכחים בטקס לא היה שום ספק בתשובה: המנמ"ר הוא בעל התפקיד הניהולי היחיד בצמרת הארגון שמכיר את תחומי הפעילות של החברה ויודע מה הצרכים שלה. הוא יד ימינו של המנכ"ל, המחובר לשורת הרווח – שהיא הכי חשובה בארגון.

הטקס השנה היה אחד מטקסי חלוקת האותות למנמ"רים המצטיינים המרתקים והמרגשים ביותר. הוא שיקף את הסיבה העיקרית לכך שבכל שנה אנחנו מצליחים לאתר מנמ"רים מצטיינים: עבודת צוות. כמעט כל המצטיינים שנקראו לבמה אמרו: זה לא רק אנחנו, אלה העובדים וההנהלה שלנו. ואכן, כל אחד מהם טרח להזמין לאירוע את עובדיו הבכירים, ואלה הרעיפו על הבוסים שלהם מחמאות, מחיאות כפיים וזרי פרחים. חלק מהמצטיינים אף הביאו לטקס בני משפחה – בני ובנות זוג, ואפילו ההורים.

המנמ"ר – מנהיג בארגון כולו

התכונות הטובות של המנמ"רים באו לידי ביטוי אצל כל המצטיינים, שמגיעים ממגזרים שונים במשק, לעתים מגזרים שהתדמית שלהם לא הכי חיובית בציבור – בעיקר ארגוני שירותים, ממשלה ורשויות מקומיות. הדבר מחזק את הבידול של המנמ"ר המצטיין: הוא לא רק מנהיג ומוביל בתוך ארגון ה-IT שלו אלא בארגון כולו, לפעמים אף חריג בנוף האנושי ולעתים קרובות זה שמוביל את הארגון אל עבר ההצלחה הבאה.

הדבר נכון לארגון כמו Cal – גוף פיננסי שלא יכול לזוז בלי IT, ולא יכול להגיב לשינויים ולהזדמנויות בשוק ללא מינוף טכנולוגי וללא מנהיגה טכנולוגית כמו אירנה פורטניק, אחת ממקבלי האותות בקטגוריית ה-Role Model. בחודשיים האחרונים היא נדרשה להוביל את התהליך המורכב של מעבר כרטיסי האשראי של שופרסל מלאומי קארד ל-Cal בזמן שיא, תוך החלפת המערכות הטכנולוגיות. מצוינות טכנולוגית במגזר הפיננסי אובחנה גם אצל מיכל מרכוס, מנמ"רית בנק יהב, ואצל יבגני וולפין, מנמ"ר ביטוח ישיר – שניהם גופים שחיים ונושמים טכנולוגיה, ולא יכולים לתפקד ללא מנהל טכנולוגי מוכשר.

אבל לא רק במגזר הפיננסי התגלתה מצוינות. עידן הקניות אונליין הולך ומתעצם, ובצד הגוויות שהוא משאיר בדרך, כמו סגירת רשתות בקניונים, הוא מעמיד אתגרים כמעט בלתי אפשריים בפני החברות שמשנעות את הררי החבילות שאנחנו מזמינים דרך הרשת. שי גוטמן, מנמ"ר UPS ישראל, הבין כבר מזמן שהיכולת של הארגון שלו להתמודד עם השינויים שקורים בענף שלו היא רק דרך הדיגיטל – ועל כך זכה בפרס.

מה עם המגזר הציבורי?

המגזר הציבורי עדיין נתפס אצל רבים כלא יעיל, בזבזני וכזה שמייצר שירות שעטוף בביורוקרטיה מעצבנת. אלא שיש מי שמוכיחים אחרת: שלושה מנמ"רים מרשויות מקומיות – אמיר זיו מהרצליה, ירון יהב מרמת גן ומוטי סרודי מכפר סבא, ושלושה מנמ"רים מהממשלה – רביד שמואלי מרשות מקרקעי ישראל, עפרה פרנקל ממשרד השיכון וששון סופרי ממשרד המשפטים. כל אחד מהם מוביל תהליכים, חדשנות והתייעלות בארגון שלו, וכל מי שמכיר את המגזר הציבורי יודע כמה המלאכה שם קשה שבעתיים מכל ארגון עסקי אחר.

ברכות למצטיינים. צילום אילוסטרציה: Wittayayut, BigStock

ברכות למצטיינים. צילום אילוסטרציה: Wittayayut, BigStock

אלא שהתוצאות מדברות בעד עצמן: מי שנמצא או שיצטרך בקרוב להיות במגע עם רשות מקרקעי ישראל יוכל לראות את השינויים הדרמתיים ששמואלי הוביל שם, בגיבוי מלא של ההנהלה ושל משרד האוצר. לעשות שינוי במקום שכזה אינו דבר מובן מאליו, וזו לא סתם קלישאה.

משימת השינוי והחדשנות קשה גם בעולם האקדמי. אולם, מולי צפריר, מנמ"ר אוניברסיטת חיפה, התגבר על הקשיים שבדרך, ומאז שהגיע לשם לפני שנתיים, שום דבר בתחום הטכנולוגי לא נותר דומה למה שהיה לפני שהגיע.

איפה הספקים?

לעומת הנוכחות המרשימה של המנמ"רים ועובדיהם בטקס, בלטו בהעדרן החברות הספקיות, אלה שעובדות עם המנמ"רים כל השנה. זו הייתה היעדרות צורמת.

רונן זרצקי, פעם מנמ"ר וכיום יועץ או, כפי שהוא מגדיר את עצמו, "ספק", נתן הרצאה מאלפת בסוגיה הנצחית: מנמ"ר-ספק – הילכו השניים ביחד? תשובתו של המנמ"ר היא חיובית, אבל בפעם הבאה שיפגוש את הספק שהוא עובד אתו, הוא זכאי לתשובה לשאלה: איפה היית ביום ה', כש-20 מנמ"רים מ-20 ארגונים מובילים במשק קיבלו אותות הצטיינות? מן הראוי היה לבוא, לברך ולהגיד תודה. לקח לפעמים הבאות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים