עסקת ענק: סימנטק תמכור את וריטאס תמורת שמונה מיליארד דולר במזומן

מדובר בעסקה בהפסד עבור ענקית אבטחת המידע, שכן היא רכשה את וריטאס תמורת 13.5 מיליארד ● הקונה היא קבוצת משקיעים בראשות חברת ההשקעות הפרטית קרלייל

סימנטק

עסקת ענק בעולם אבטחת המידע: סימנטק (Symantec) הודיעה כי תמכור את עסקי אחסון וגיבוי הנתונים שלה, וריטאס (Veritas), לקבוצת משקיעים בראשות חברת ההשקעות הפרטית קרלייל (Carlyle Group). סכום העסקה גבוה – שמונה מיליארד דולר במזומן – ולמרות זאת, מדובר בהפסד עבור ענקית אבטחת המידע, שכן היא קנתה את וריטאס תמורת 13.5 מיליארד.

רוכשים נוספים, יחד עם הקבוצה בראשות קרלייל, הם GIC, קרן ההון הריבונית של סינגפור, ומשקיעים אחרים. מועצת המנהלים של סימנטק אישרה את העסקה פה אחד והיא צפויה להיסגר עד סוף השנה.

בראש וריטאס, שתהיה עצמאית, יעמוד ביל קולמן, המייסד והמנכ"ל, ומי שהיה גם יו"ר BEA, כיום חברה בבעלות אורקל (Oracle). יו"ר וריטאס יהיה ביל קראוס, בכיר בקרלייל ובעבר יו"ר, נשיא ומנכ"ל 3Com – כיום חברה בבעלות HP.

סימנטק מחפשת קונה ל-וריטאס כבר כשנה, ובאפריל האחרון אף פרסם הוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal) כי היא עורכת לצורך כך מסע גישושים. עם זאת, העניין מצד הקונים הפוטנציאליים היה מוגבל, בשל הוצאות מס שקשורות לפיצול החברה.

יצוין כי ענקית אבטחת המידע הודיעה על כוונתה לפצל את עצמה לשתי חברות עוד באוקטובר: האחת היא חברת אבטחת המידע שתמשיך לפעול תחת המותג סימנטק. היא תעסוק באבטחת מידע ובהגנה מפני סייבר, בהגנה על תחנות קצה במגזר הפרטי והארגוני, ניהול תחנות הקצה, הצפנה, אבטחה בעולם הנייד, ניהול גישה והגנה רב שכבתית, זיהוי משתמשים, מניעת דליפת מידע, ניהול אבטחה באירוח, כמו גם שירותי ניהול ואבטחה בדטה סנטר, לרבות ניהול מייל ו-Web. השנייה היא חברת ניהול המידע, שתיקרא וריטאס, והיא תעסוק בגיבוי ושחזור מידע, ארכוב, גילוי מידע, ניהול האחסון ושירותי זמינות. הפיצול צפוי להסתיים עד סוף 2015 והחברה תפעל כשתי חברות באופן רשמי החל מינואר 2016.

הפסד – ויציאה לדרך חדשה

העסקה משקפת אובדן של מיליארדי דולרים לענקית אבטחת המידע. כאמור, בעוד שהיא רכשה את וריטאס ב-2005 תמורת 13.5 מיליארד דולר, היא מקבלת על מכירתה שמונה מיליארד.

המחזור הכספי של עסקי אבטחת המידע (שימשיכו לשאת את המותג סימנטק) עמד בשנה הכספית האחרונה על 4.2 מיליארד דולר, ואילו זה של עסקי האחסון והגיבוי (שייקראו וריטאס) – על כ-2.5 מיליארד.

השנים האחרונות היו לא קלות לסימנטק, לאחר שעברה זעזוע קשה עם רכישת המיליארדים של וריטאס – ומאז התקשתה להתרומם. ביולי 2012 היא חוותה זעזוע נוסף: המנכ"ל, אנריקה סאלם, הודח מתפקידו. במקומו מונה סטיב בנט, ש-"זכה" פחות משנתיים לאחר מינויו לגורל דומה לזה של סאלם.

הנהלת החברה החליטה להדיח את בנט מאחר שהוא הפגין חוסר יכולת להתאים את יצרנית תוכנות האבטחה הגדולה בעולם למגמת המעבר למכשירים ניידים, ומאחר שהשינוי הארגוני שביצע בסימנטק נכשל. בתקופת בנט המשיכה הצניחה במכירות תוכנות האנטי וירוס למחשבים אישיים, שבחלקה הגדול הוסברה בירידה המתמדת במכירת מחשבים אלה. סימנטק, שפעמים רבות נמכרה התוכנה שלה כחלק מהחבילה של המחשב האישי החדש, לא השכילה להשיב למגמה והשיגה הכנסות נמוכות.

בנט תלה זאת דווקא בארגון מחדש שביצע בצוותי המכירות של החברה, שבמקום להשיב את הצמיחה הביא לשיבושים ביחסיה עם הלקוחות.

אנליסטים ציינו כי סימנטק נכשלה בהרחבת היצע האבטחה שלה, מעבר לאנטי וירוס, אל מול יצרני תוכנות אבטחת רשתות כגון FireEye ופאלו אלטו (Palo Alto).

שוק תוכנות אבטחה עבור טלפונים חכמים וטאבלטים, שכאמור – סימנטק פיגרה בו בתקופת בנט אחרי מתחרותיה – הולך וגדל. הוא נשלט על ידי כמה חברות, ביניהן NQ Mobile הסינית, Lookout, אווסט (Avast) וקספרסקי (Kaspersky) – אך לא סימנטק, שהעדיפה להמשיך להתמקד בשוק המחשבים האישיים, שהולך ויורד באחרונה. יצוין כי יש לסימנטק תחרות קשה גם בעולם האחסון, בו היא מציעה פתרונות גיבוי מבוססי וריטאס.

אבי זריהן, מנכ"ל סימנטק ישראל. צילום: ניב קנטור

אבי זריהן, מנכ"ל סימנטק ישראל. צילום: ניב קנטור

ענקית האבטחה נאבקת קשה גם בפעילות המסורתית שלה, מול שחקניות צעירות יותר בשוק, דוגמת קספרסקי ו-Sophos, שמספקות יותר ויותר שירותים מעבר לאנטי וירוס, כגון ניהול איומים אחוד או הגנה על תחנות קצה.

"תהליך של התמקדות והתמקצעות"

בראיון לאנשים ומחשבים על מיצובה של החברה לאור הטלטלות שעברה בשל פיטורי שני המנכ"לים העולמיים והפיצול אמר אבי זריהן, מנכ"ל הסניף הישראלי של החברה, כי "אל לשכוח שסימנטק היא חברת אבטחת המידע הגדולה בעולם. היא מובילה בפתרונות ההגנה על תחנות קצה, בהגנה על מידע ומניעת זליגת מידע (DLP), באבטחת מייל ובעולם שירותי אבטחה מנוהלים – תחום שהיא צועדת בראשו זה 12 שנים".

"אנחנו נמצאים בתהליך של התמקדות והתמקצעות", ציין. "תהליך הפיצול הוא נכון. הוא העלה שאלות אצל לקוחות ושותפים, אך אני מאמין שנמשיך להוביל. האתגר הגדול שלי ושל אנשי הצוות שלי הוא להחזיר את אמון הלקוחות והשותפים שלנו בסימנטק ישראל. קיימתי שיחות עם לקוחות ושותפים, ואני אופטימי. כמו כן, נוביל את תחום הסייבר".

זריהן הוסיף כי "עם הגעתי לתפקיד התחלתי בגיוס של עובדים לסניף הישראלי, שיהיו חלק מהצוות שיתמוך בלקוחות ובשותפים".

גיל דון, מנכ"ל וריטאס ישראל

גיל דון, מנכ"ל וריטאס ישראל

גיל דון, מנכ"ל וריטאס ישראל, מסר בתגובה ראשונית כי "סימנטק הכריזה היום על קיומו של הסכם סופי למכירת וריטאס לקבוצת קרלייל – בעלת נכסים של יותר מ-200 מיליארד דולר ועבר מרשים בהצמחת חברות. העסקה אמורה להיסגר עד סוף השנה".

לדבריו, "אני מאמין שמהלך זה ייתן ערך מוסף ללקוחותינו ושותפינו בכמה מישורים, ובעיקר חוזק פיננסי וגב כלכלי רחב, שיאפשרו ל-וריטאס להוביל את האסטרטגיה ולהוציא את טכנולוגיית Next generation information management מהר יותר מהמתוכנן. הסניף הישראלי ימשיך לתמוך בלקוחותיו הרבים ולצמוח, כפי שעשה בחודשים האחרונים. בכלל זה, נגייס כוח אדם חדש".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים