"אסור לאפל לאפשר לרשויות לפתוח הצפנות של טלפונים"

"הכוונה לחייב את אפל לייצר תוכנות עם הצפנה פחות חזקה מסכנת את הפרטיות של כולנו", אומר עו"ד יהונתן קלינגר, מומחה לדיני טכנולוגיה ואינטרנט ● לדבריו, "הדבר מצריך שינויי חקיקה - שלא יקרו"

עו"ד יהונתן קלינגר. צילום: גלעד אילוז

השבוע הורה בית משפט בארצות הברית לאפל לאפשר ל-FBI לפרוץ למכשיר ה-iPhone של הטרוריסט מסן ברנרדינו. החברה הודיעה שתערער על ההחלטה. האם היא צריכה להיענות לה?

"ברור שאפל (Apple) לא צריכה להיענות, מה גם שהחלטת בית המשפט היא לא העניין המשמעותי כאן. השאלה היא לא האם אפל צריכה לסייע לפרוץ טלפון ספציפי אלא האם היא צריכה לייצר טלפונים שאפשר יהיה לפתוח את ההצפנה שלהם גם בלי הסכמת המשתמש. האם היא אמורה לאפשר לרשויות החוק לפתוח בכל רגע נתון הצפנות של טלפונים".

למה הכוונה?
"הן במכשירי iOS והן במכשירי באנדרואיד (Android) יש מערך הצפנה שלא מאפשר פתיחה בלי שהמשתמש ייתן את הקוד. פה רוצים לחייב את אפל להכניס דלת אחורית באפליקציות שלה – שההצפנה לא תהיה חזקה אלא 'הצפנה בע"מ'".

מדוע בע"מ?
"משום שמרגע ששמים דלת אחורית, המערכת יכולה לקרוא את המידע של המשתמש, לקבל גישה לסיסמאות, לאמצעי התשלום, לתמונות, להיסטוריית המיקומים שלו ולעוד דברים אישיים ששמר על גבי המכשיר שלו. בשלב הראשון רק מדינות יעזו לעשות את זה, אבל מהר מאוד אנשים יתאמצו ויגלו את הדרך לפתוח את הטלפונים – ואז אף אחד לא יהיה בטוח יותר".

אבל מדובר בטרוריסט והרשויות טוענות שזה עניין של הצלת חיים.
"ברור שצריכים לפגוע בפרטיות של טרוריסטים, אבל אם יעשו במקרה הזה את מה שהרשויות האמריקניות רוצה, גם הפרטיות של האחרים עומדת להיפגע, וזה אסור שיקרה".

האם מדובר רק בשאלה של פסיקה?
"לא. הצו של בית המשפט יכול לעזור למדינה לפתוח את ההצפנה, אבל הוא לא יכול להכריח את אפל לכתוב תוכנה עם דלת אחורית או לשנות את הדרך שבה מערכת ההפעלה שלה כתובה. בשביל זה צריך לשנות חקיקה".

מה יקרה במקרה שהקונגרס אמנם ישנה את החקיקה ויכריח יצרניות לייצר תוכנות עם דלת אחורית?
"אני מעריך שבמקרה שכזה, החברות יפסיקו את הייצור בארצות הברית ויעברו למדינות אחרות, כמו שקרה בסוף שנות ה-90': אז היה אסור בארצות הברית לכתוב מוצרי הצפנה בכלל והיא נשארה מאחור בתחום פיתוח התוכנה, עד שהאמריקנים הבינו שזה לא משתלם להם. אם נחזור לשם – האמריקנים יחטפו על זה ואני לא רואה את זה קורה כל כך מהר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים