חינוך חובה? תלמידים אולצו לעבוד שעות בפוקסקון בייצור iPhone X

עבדות מודרנית: בני הנוער הוכרחו לעבוד 11 שעות ביום, מעבר למותר בחוקי העבודה הסינים, על מנת לענות על הביקוש למכשירים החדשים ● התאגיד ידוע בתנאי העבודה המחפירים שלו

עובדים ללא הפסקה. אילוסטרציה: bartekchiny/BigStock

חינוך חובה חינם: תלמידי תיכון בסין אולצו לעבוד במפעלי פוקסקון (Foxconn) כ-11 שעות מדי יום, בהרכבת מאות רבות של מכשיריiPhone X , על מנת לעמוד בביקושים הרבים מאוד למכשיר, כך חשף  ה-Financial Times.

פוקסקון הטאיוואנית היא היצרנית הגדולה בעולם של רכיבים אלקטרוניים והספקית הגדולה ביותר של כמה ענקיות טכנולוגיה, וביניהן – אפל (Apple).

על פי העיתון, 3,000 נערים מבית ספר תיכון מהעיר ג'נגג'ואו אולצו לעבוד במפעלי פוקסקון, במשמרות בנות 11 שעות, מעבר למה שמתירים חוקי העבודה בסין לבני קבוצת גיל זו, 17-19. הם נשלחו למפעלים כ-"מתמחים" בספטמבר האחרון, על מנת לעמוד בביקוש לייצור מכשירי אפל החדשים.

לעבוד לטובת "צבירת ניסיון עבודה"

שישה מהנערים התראיינו לעיתון וסיפרו כי נדרשו לעבוד לטובת "צבירת ניסיון עבודה" – אף שהדבר לא קשור כלל ללימודיהם. הם נדרשו לעבוד במשך שלושה חודשים, על מנת שיקבלו הסמכה לסיום לימודיהם, אף שהלימודים כבר הסתיימו בפועל.

בחודשים האחרונים דווח על עיכובים במשלוח מכשירי iPhone X. זאת בשל העיכוב בייצור הנובע מקושי רב בייצור של מערכת הזיהוי הביומטרי Face ID. מערכת זאת מורכבת משני רכיבים במערך הצילום הקדמי של המכשיר, בעלי השמות הרומנטיים רומיאו ויוליה – וייצורו של רומיאו קשה ואורך זמן רב מהצפוי.

תלמידה אחת סיפרה לעיתון כי היא הרכיבה מדי יום כ-1,200 מצלמות על המכשיר. בית הספר סירב להגיב לדיווח. אפל ופוקסקון הודו כי "היו מקרים" בהם תלמידים מתמחים עבדו יותר שעות מהמותר, וכי "הן נוקטות בפעולות לפתור את הבעיה". מאוחר יותר אפל מסרה כי התלמידים עשו זאת בהתנדבות, וכי הם יפוצו על עבודת היתר.

העיתון ראיין עובד של פוקסקון, שאמר כי המפעל שוכר תלמידים לעבודה מדי שנה בחודשים אוגוסט עד דצמבר, בעונה הלחוצה. מספר העובדים בחוות המפעלים גדל מ-100 אלף ל-300 אלף, המייצרים 20 אלף מכשירי iPhone מדי יום. אלא שהשנה המספר של העובדים העונתיים שגויסו לעבוד היה גדול יותר, על מנת לעמוד בביקושים למכשיר החדש. על פי הדיווח, גיוסי התלמידים נעשו ביוזמת משרד החינוך המחוזי, "על מנת שפוקסקון תשגשג באזור".

התאבדויות, התעללויות, הלנות שכר ותנאי עבודה מחפירים

בעשור האחרון התפרסמו מקרים רבים של התאבדויות עובדים בפוקסקון, כמו גם דיווחים על תנאי עבודה משפילים ומחפירים. כך, באוגוסט 2015 דווח כי אף שאפל הבטיחה לשפר את תנאי העובדים, וטים קוק, המנכ"ל, אף ביקר במפעל של החברה – כל אלה לא מנעו התאבדות של עובד נוסף במפעל החברה בשנגז'ו – כחלק מגל התאבדויות שפוקד את סדנת היזע.

רבות דובר על המצב המחפיר שפוקסקון "מעניקה" לעובדיה בסין: עבודה רצופה במשך ימים רבים, ללא חופשה אפילו של יום אחד, שעות עבודה רבות בכל יום, הלנות שכר, עבדות ילדים, תנאי הלנה מלוכלכים ותת-אנושיים ועוד. את מירב הזרקורים ספגה החברה לאחר שבמשך השנים האחרונות התאבדו רבים מעובדיה, כשעל 13 מהם נודע לתקשורת המערבית. ב-2013 דווח כי פוקסקון לא "מפלה" גיאוגרפית – ומיישמת תת תנאים דומים במפעל שלה בצ'כיה.

ב-2015 הצטרף לגל המתאבדים עובד נוסף, בן 28, שגופתו נמצאה מחוץ לבניין בקמפוס של פוקסקון במרכז סין. ארגון שמירת זכויות העובדים הסיני China Labor Watch – עמותה ללא כוונת רווח הפועלת מניו-יורק, מסר כי הפועל התאבד בקפיצה מבניין. מדובר בדפוס פעולה שאירע במפעלי פוקסקון בסין כמה וכמה פעמים בעבר.

מקרים קודמים

גל ההתאבדויות פורסם בראשונה בתקשורת המערבית ב-2010, עת נודע כי שישה מעובדי פוקסקון התאבדו ושניים נוספים ניסו ולא הצליחו. בכל המקרים הייתה הסיבה ייאוש מתנאי העבודה הדכאניים במפעלים. אחד מאותם עובדים זינק אל מותו לאחר שאנשי האבטחה במקום היכו אותו במהלך חיפוש שלהם אחרי אבטיפוס של iPhone שנעלם.

בינואר 2012, קבוצת עובדים במפעל פוקסקון ב-ווהאן איימה לקפוץ מגג המפעל, אחרי שהמנהלים שלהם, שהבטיחו לשלם להם שכר של חודש אחד כפיצוי, חזרו בהם מההבטחה. המפעל בו עבדו ייצר חלקים מקונסולת המשחק Xbox של מיקרוסופט (Microsoft).

באביב 2013 התאבדו בתוך שלושה שבועות שלושה עובדים מהמפעל בו אירעה ההתאבדות האחרונה. ההתאבדויות הללו באו בעקבות הדיווחים על מדיניות העבודה החדשה שהונהגה, לפיה נאסר על העובדים לספר על תנאי העסקתם. הם אוימו כי אם יפרו את ההוראה הזאת – יפוטרו באופן מיידי.

מהנדסי אפל ואנשי החומרה שלה, שנאלצים לנסוע לפעמים לעבוד במפעלי פוקסקון, מכנים אותם "Mordor". זהו משחק מילים בין המילה רצח לביטוי שמשמעותו היא ארץ אפלה ומסתורית המצויה במזרח.

בתגובה למות העובדים ולתנאי העבודה המחפירים, העלתה החברה את השכר שלהם ב-2010 ושנתיים לאחר מכן פתחה את עצמה לביקורת על תנאי העבודה. בנוסף, פוקסקון החלה בתוכניות למניעת התאבדות במפעליה והתקינה גדרות שאמורות למנוע קפיצות של עובדים מהבניינים שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים