משרד המשפטים האמריקני משיק ביקורת הגבלים עסקיים של ענקיות הטכנולוגיה

אחרי ביקורת חריפה מצד נשיא ארה"ב טראמפ בגין סתימת פיות, ומנגד קריאות של דמויות משמאל, כמו הסנאטורית אליזבת וורן, "לשבור את ענקיות ההיי-טק" - כעת נפתחת רשמית בדיקת עומק בכדי לקבוע האם חברות כמו פייסבוק, אמזון, גוגל ואחרות פועלות בריכוזיות יתר וכמונופולים

משרד המשפטים האמריקני. אילוסטרציה: BigStock

משרד המשפטים האמריקני הודיע אתמול (ג') כי הוא משיק חקירת הגבלים עסקיים רחבת היקף לכמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות במדינה, וזאת לנוכח ביקורת מצד מחוקקים על כוחן והשפעתן הנחרצת של חברות כמו פייסבוק, אמזון וגוגל על השוק ועל הצרכנים. המשרד לא קישר את החקירה לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שדווקא אמר בנאום אתמול כי הוא יזם את המהלך.

בהודעה הרשמית מטעמו הצהיר משרד המשפטים כי "בהיעדר דיסציפלינה של תחרות משמעותית בשוק, פלטפורמות דיגיטליות יכולות לפעול בדרכים שאינן מגיבות לדרישות הצרכנים". מקאן דלרהים, ראש חטיבת ההגבלים העסקיים במשרד, החתום על ההצהרה, הוסיף כי "סקירת ההגבלים העסקיים של המחלקה תבחן סוגיות חשובות אלו".

הסקירה תתמקד, כך על פי משרד המשפטים, ב"תנאי התחרות" באינטרנט, ותבחן "כיצד השיגו פלטפורמות האונליין המובילות בשוק את כוח השוק, ועוסקות בפרקטיקות שהפחיתו את התחרות, חנקו את החדשנות או שפגעו באופן כלשהו בצרכנים".

משרד המשפטים לא נקב בשמות ספציפיים של חברות שיעמדו בביקורת שלו ורק הבהיר כי יבדוק את חששות הצרכנים בנוגע ל"חיפוש, מדיה חברתית וכמה שירותים קמעונאיים ברשת".

לפי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, הראשון לבשר על פתיחת החקירה, קברניטי המשרד אמרו שאם ימצאו הפרות חוק בבדיקה, המהלך הבא יכלול ענישה ותביעה לפיצויים. עוד טוען הג'ורנל כי החקירה שהוכרזה אתמול אינה מחליפה את חקירת ההגבלים העסקיים של גוגל עליה בישר ביוני, ושלא אושרה רשמית עד כה, אלא תפעל לצידה.

דונלד טראמפ. צילום: BigStock

דונלד טראמפ. צילום: BigStock

טראמפ: "ביקשתי מהממשל שלי לחקור כל פתרון רגולטורי וחקיקתי אפשרי"

מחוקקים משני צידי המפה הפוליטית בארה"ב היו ביקורתיים לאחרונה בנוגע לכוחן העצום של ענקיות עמק הסיליקון, כל צד מסיבותיו שלו.

חברות המדיה החברתית וענקיות האינטרנט, בעיקר של גוגל, חטפו קיתונות של ביקורת מהרפובליקנים ובעיקר מהנשיא טראמפ, שהאשימו את ענקית החיפוש בפרט ואת התעשייה בכלל בכך שהן מחניקות קולות ומחבלות בנראות השמרנים ברשת.

בנאום שלו אתמול חזר ואמר טראמפ כי חברות המדיה החברתית לא התייחסו בהגינות לרפובליקנים ולשמרנים. "חברה חופשית לא יכולה לאפשר לענקיות המדיה החברתית להשתיק את קול העם", הצהיר טראמפ מספר שעות לפני הכרזת משרד המשפטים. "זו הסיבה שביקשתי מהממשל שלי לחקור כל פתרון רגולטורי וחקיקתי אפשרי, מכיוון שאתם חייבים לקבל חופש דיבור".

אחד המבקרים המובילים של ענקיות הרשתות החברתיות והטכנולוגיה הוא הסנטור ג'וש האולי, שהציג בחודש שעבר הצעת חוק שתשנה את אופן ההסדרה של החברות, אלא אם כן יוכלו להוכיח כי האלגוריתמים התומכים במוצריהם אינם מוטים. בציוץ מאתמול אחר הצהריים התייחס האולי להודעה על בדיקת ההגבלים העסקיים של משרד המשפטים וכינה את המהלך "חדשות גדולות מאוד וחשובות מאוד".

וגם מהצד השני של המתרס הפוליטי, הדמוקרטים, דווקא מסכימים הפעם עם החששות של יריביהם.

הסנאטורית של מסצ'וסטס ואחת המועמדות המובילות לבחירות 2020, הדמוקרטית אליזבת וורן, אמרה מפורשות שברצונה "לשבור את ענקיות הטכנולוגיה". אליה הצטרפו רבים אחרים, כולל חברת הקונגרס הדמוקרטית, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, ויריבה של וורן להתמודדות על הובלת המפלגה בבחירות הקרובות, ברני סנדרס.

"הן שיטחו את התחרות, השתמשו במידע הפרטי שלנו למטרות רווח", כתבה וורן במרץ בפוסט שפרסמה ב-Medium והוסיפה, "בכך הן פגעו בעסקים קטנים והחניקו את החדשנות".

וורן הציגה את הצורך לשבירת תאגידי הטכנולוגיה הדומיננטיים, בציינה ספציפית גם את אפל, מלבד השלוש האחרות ששמן הוזכר לעיל, בעיקר בעקבות הפרשיות האחרונות שחשפו הפרות פרטיות חמורות של המשתמשים וניצולם לטעמים שונים על ידי הענקיות, פרקטיקה מדאיגה שאפשר לומר כי נמצאת בהובלת פייסבוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים