בגלל הליברה: חברי הקונגרס העלו את מארק צוקרברג "על הגריל"

מייסד ומנכ"ל פייסבוק נתקל בשאלות צולבות שהטיחו בו מחוקקים מהוועדה לשירותים פיננסיים של הבית ● נציגי שתי המפלגות ביקרו אותו ואת ענקית הרשתות החברתיות בהובלתו, והעמיקו לחקור גם בנוגע לשיקולי הפרסומים הפוליטיים בפלטפורמה

לידיעת הקורא מארק צוקרברג.

מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, התייצב אתמול (ד') בקונגרס האמריקני בכדי להתמודד עם שאלות אגרסיביות ונחרצות בשימוע שנמשך שעות ארוכות, ועסק בניסיונות להתערבות בבחירות באמצעות הרשת החברתית, בחופש הדיבור, בקבוצות המפיצות שנאה דרכה, ובחדשות מזויפות. כמו כן עסק השימוע בהרחבה במטבע הקריפטו, ליברה, שהחברה מתעתדת להשיק ב-2020.

האווירה בדיון הייתה עוינת וצוקרברג התמודד עם שאלות נוקבות ובאופן שהתקשורת העולמית מסכימה שהתבצע לא בהצלחה יתרה, כולל גמגומים ורגעים של חוסר מענה.

יו"ר הוועדה, מקסין ווטרס, פתחה את הדיון באזכור ההיסטוריה המפוקפקת של החברה שכשלה מלהגן על נתוני משתמשיה פעמים אינספור, וכשפלטפורמה שלה סייעה להתערבות בוטה בחירות, כפי שנחשף בעיקר בפרשיית קיימברידג' אנליטיקה

היא גם תחקרה את צוקרברג על מדיניות החברה שלו לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2020, שפורסמה השבוע, שלא להגיש מודעות של מועמדים פוליטיים לבדיקת עובדות של צד שלישי, שמשמעותה למעשה להותיר ברשת החברתית פרסום שאולי כולל מידע כוזב. צוקרברג אמר שנוהג הזה הוא תוצר של כוונה לאפשר לבוחרים לשמוע את כל העמדות של המועמדים. "אתה מוכן לדרוך על כל אחד – על המתחרים שלך, על נשים ועל אנשים לא לבנים, אפילו על הדמוקרטיה שלנו", אמרה ווטרס בקשיחות לצוקרברג כחלק מדברי הפתיחה שלה.

חברי ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים חקרו את צוקרברג באופן גורף על צעדיה של פייסבוק למאבק במידע שגוי ובפייק ניוז והטיית דעת של בוחרים לקראת הבחירות, שיתקיימו בנובמבר הבא. 

מתישהו בדיון בארי לאודרמילק, הנציג הרפובליקני מג'ורג'יה, השווה את צוקרברג – ששליטתו בפייסבוק ובשירותי המדיה החברתית האחרים, אינסטגרם ו-ווטסאפ בהם משתמשים מיליארדי אנשים מכל העולם מעניקים לו כוח עצום – לנשיא דונלד טראמפ. הוא אמר ששני הגברים הם "אנשי עסקים מצליחים מאוד", שניהם בעלי הון ושניהם מיליארדרים. אבל הוא הוסיף שמה שהוא חושב שהשניים הכי חולקים במשותף זה "ששניכם מאתגרים את הסטטוס קוו. הוא קורא לזה לייבש את הביצה, ואתה רואה את זה כחדשנות", אמר.

בהמשך הדיון אמר חבר הקונגרס חואן ורגאס, הדמוקרט מקליפורניה, בבדיחות הדעת לצוקרברג שהוא "כמעט מתפתה" לשאול האם ההשוואה היא מחמאה בעיניו, "מכיוון שאתה לא יכול לשקר לקונגרס". אבל המשיך במהירות ואמר "אל תענה על זה. אפילו לא בחיוך".

ליברה – אמצעי לקידום ארה"ב או אמצעי לקידום פייסבוק?

גרגורי מייקס, נציג דמוקרטי בוועדה, הטיח בצוקרברג שפייסבוק לא עושה יותר בכדי לתמוך בתשתיות הקיימות וכדי למטב את התשתית הקיימת, ובמקום היא מתמקדת בהקמת פרויקט שאפתני ומאסיבי שהמנכ"ל הודה בעבר שהוא "ריסקי".

כאמור, ליברה הייתה אחד הנושאים שהעסיקו במיוחד את המחוקקים, כמו גם תוכניותה של פייסבוק לגבי המטבע הווירטואלי שיהווה אמצעי תשלום אונליין, ושיכול לטלטל את כלכלת העולם אם יצליח ויהפוך לאמצעי שימושי בידי משתמשיה הרבים. צוקרברג הבטיח למחוקקים כי ענקית הרשתות החברתיות תתעקש לקבל אישור רגולטורי בארה"ב לפני שתשיק את ליברה – שעליה אמון קונסורציום בשם עמותת ליברה, או ה-Libra Association, הכולל חברות חיצוניות, בכללן חברות הון סיכון, עמותות ומומחים, ופועל משוויץ.

במהלך התשאול, ולנוכח שלל קשיים רגולטוריים ברחבי העולם, צוקרברג הדגיש כי אם עמותת ליברה תחליט בעתיד לצאת נגד הנחיות ארה"ב בנוגע למטבע, פייסבוק "תיאלץ לעזוב אותה". 

בדבריו לוועדה אמר מנכ"ל פייסבוק שאמריקה עלולה לאבד את מנהיגותה הפיננסית אם לא תאפשר חדשנות פינטק, ותתמוך בליברה. בנסותו לגונן על מטבע הקריפטו העתידי – שרבים טוענים שבידים עצמתיות מחד אבל אינטרסנטיות ולא אחראיות מאידך עלול להגביר תופעות כמו פשיעת סייבר והלבנת כספים ואולי אפילו לאיים על דומיננטיות הדולר בעולם – אמר צוקרברג לחברי הקונגרס כי השקת ליברה ותמיכת הממשלה בה יבטיחו שארה"ב תישאר המובילה בתחום המימון הדיגיטלי.

הדברים נאמרו לנוכח העובדה שממשלת סין כבר בוחנת באופן מעמיק ומתקדם מטבע קריפטו משלה, המגובה על ידי היואן, והחשש שהמטבע הדיגיטלי של הבנק המרכזי של סין (CBDC), המכונה לעתים קרובות 'מטבע סין', יכול לעזור לרפובליקה העממית לעשות צעד נוסף בכדי להפוך לכלכלה המובילה בעולם.

למעשה, לפי דיווחים משלהי אוגוסט, על סמך מקורות יודעי דבר, המטבע הסיני עתיד להיות מוכן לשימוש ביום הרווקים הקרוב, החל ב-11 בנובמבר, כשעליבאבא, טנסנט וגופים מסחריים ובנקאיים אחרים יהיו מי שיקבלו ראשונים את היכולת לעשות שימוש בקריפטו הסיני כבר ביום הקניות הסיני העצום הקרוב.

למרות שליברה, שהוצגה ביוני, בכלל מתוכננת להיוולד במהלך 2020, משמע מאוחר יותר מהמטבע של ה-CBDC, שנראה שיקדים את הקריפטו של פייסבוק בכל מקרה, התפישה שמנסה לקדם הענקית ממאנלו פארק היא שליברה שלה עשויה להפוך לתשובה ראויה של ארה"ב להתפתחות הזו. כדאי לציין עם זאת כי לאחר השקת ליברה, כך הודה צוקרברג אתמול, "יתכן שנראה השפעה עסקית חיובית", כמו למשל עלייה במחירי הפרסום בפלטפורמה. 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים