הוול-סטריט ז'ורנל: אורקל עשויה לרכוש את HP

המלחמה של לארי אליסון ב-HP היא חלק מאסטרטגיה שתוביל, בסופו של דבר, לרכישה - כך כתב עיתונאי ה-IT הבכיר רולף ווינקלר ● לדבריו, אורקל זוממת לבצע את הרכישה לדמות ליבמ, כחברה שמספקת במשולב תוכנה, חומרה ושירותים ● על פי דיווחים, הנהלת HP חוששת מרכישה שכזו, שעשויה להיות רכישה עוינת

המתקפה של לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל (Oracle), נגד HP היא בעלת הגיון, שכן זו תרכוש, בסופו של דבר, את HP – כך כתב עיתונאי ה-IT הבכיר רולף ווינקלר בטור שלו בוול-סטריט ז'ורנל (Wall Street Journal).

ווינקלר, אנליסט בעברו, פרסם בסוף השבוע ניתוח מעמיק של מהלכיו של אליסון, ובסופו הגיע למסקנה שאורקל זוממת לרכוש את יריבתה המדממת ובכך לדמות ליבמ (IBM), כחברה שמספקת במשולב תוכנה, חומרה ושירותים. הוא הוסיף, כי בשל מצבה הגרוע של HP, החלו כמה מבעלי המניות שלה לחשוב אף הם על רכישתה על ידי אורקל. יצוין, כי הערכות שכאלה פורסמו בניו-יורק פוסט (New York Post) כבר באוגוסט האחרון.

לפי ווינקלר, מדובר באסטרטגיה ארוכת טווח, של סדרת חבטות ומהלומות ב-HP – במישורים התדמיתי, העסקי והטכנולוגי – על מנת להוריד את ערכה, כדי שאורקל תוכל לרכוש אותה במחיר סביר.

הוא ציין, כי אם תצא אל הפועל, תהיה רכישה של HP על ידי אורקל עסקת ענק מורכבת. למרות הירידה במעמדה של HP והטלטלות שחוותה בשנים האחרונות, שווי השוק שלה עומד על 48 מיליארד דולרים, בעוד שבקופת המזומנים של אורקל יש "רק" 17 מיליארד דולרים. עם זאת, ביכולתה ללוות סכומים נוספים. חוץ מכסף, קלפים מנצחים שיש לאורקל, על פי ווינקלר, הם שני נשיאי החברה, צפרא כץ ומארק הארד. כץ, הישראלית לשעבר, עסקה בשנים האחרונות בהיבטים הפיננסיים והתפעוליים של הרכישות הרבות, העוינות בחלקן, שביצעה אורקל, והביאה לעלייה בשווי המניה שלה. כמו כן, אין מי שמכיר טוב יותר את HP מאשר הארד.

ווינקלר מביא כדוגמה את דבריו של אליסון נגד HP בסוף השבוע האחרון שלפיה היא רכשה את אוטונומי (Autonomy) תמורת סכום מוגזם. ענקית ה-IT הודיעה שתרכוש את החברה הבריטית תמורת 10.3 מיליארד דולרים, בעוד שאליסון טען, כי מייק לינץ', מנכ"ל אוטונומי, הציע לו באפריל השנה לרכוש אותה תמורת שישה מיליארד דולרים – סכום שכבר אז היה, לדבריו, גבוה באופן קיצוני. יצוין, כי לינץ' הכחיש שהציע לאורקל לקנות את החברה, ואליסון כינה אותו עקב כך "שקרן".

כמו כן, ווינקלר אזכר בטורו את הודעתה של אורקל במרץ השנה שלפיה היא מתכוונת לחדול מלתמוך במעבדי איטניום (Itanium) של אינטל (Intel), ש-HP משתמשת בהם במחשביה היא. אורקל מסרה, כי לא תספק תוכנות למעבדים מבוססי איטניום, שכן אלה יחדלו מלהיות רלוונטיים בתוך פרק זמן קצר. בתגובה הודיעה HP, כי זהו מהלך "נטול בושה, מסוכן, שעליו היא תשלם מאות מיליוני דולרים. מדובר בהתנהגות אנטי צרכנית בעליל". החברה ציינה, כי הפסקת התמיכה של אורקל באיטניום תביא לצמצום התחרות בשוק ה-IT. ביוני השנה היא אף תבעה את אורקל בגין כך.

סימנים נוספים למאבק בין הטיטאנים

אנליסטים ציינו, כי ישנם סימנים נוספים למאבק בין אורקל ל-HP. כך, באוגוסט האשימה אורקל את HP שבמהלך מעברו של הארד מ-HP לאורקל, זו שידלה אותה להגיע ליישוב הסכסוך בין השתיים בדרכי רמייה. בנוסף, טענה החברה שאנשי הענקית המתחרה עסוקים בהכפשתה בפני לקוחות משותפים שלהן ופוגעת בחוזי עבודה שלה.

יצוין, כי היריבות בין שתי הענקיות לא עוצרת במישור הטכנולוגי. כאשר פוטר הארד מתפקידו כמנכ"ל HP לפני יותר משנה, בעקבות חשדות להטרדה מינית ולדיווח כוזב בהוצאותיו האישיות, אמר אליסון, כי הנהלת HP היא "חבורה של מטומטמים שלא יודעים מה הם עושים". כעבור זמן קצר הוא מינה את הארד, חברו למשחקי הטניס, לנשיא משותף באורקל, לצידה של כץ. המהלך תאם את כניסתה של אורקל לעולם החומרה ואת העובדה שהארד, שבא מ-HP – חברה שחלק מעסקיה הם בעולם החומרה – יוכל להוביל את המכירות של סאן (Sun), שנרכשה על ידי אורקל. עד לרכישה זו היא הייתה חברה שכל עסקיה היו מצויים בעולם התוכנה. מנגד, HP הרחיבה בשנים האחרונות את פעילותה בעולם התוכנות העסקיות. יריבות זאת היא חלק מהמאבק של כלל ענקיות המיחשוב על הדטה סנטר הארגוני.

על פי ווינקלר, יהיה קל לאנשי המכירות של חומרת אורקל לחדור לשוק זה, כשמצבה של HP גרוע.

"דאגה מרכישה על ידי אורקל – בין המניעים להדחת אפותקר"

ווינקלר אינו בודד במחשבותיו. כך, האתר הכלכלי Silicon Valley / San Jose Business Journal פרסם בסוף השבוע, כי הנהלת HP מודאגת אף היא מרכישה עתידית שלה על ידי אורקל. על פי האתר, המחשבה הזו הייתה בין המניעים להדחתו של ליאו אפותקר, מנכ"ל HP, ולמינויה של מג וויטמן תחתיו.

דאגות אלה, ציין האתר, הביאו לכך שהנהלת HP שכרה את שירותי גולדמן זאקס (Goldman Sachs) על מנת לסייע לה למנוע רכישה עוינת שכזו. מקור יודע דבר מסר לסוכנות הידיעות בלומברג (Bloomberg), כי אורקל לא חפצה בעסקי המיחשוב האישי של HP, או ב-ES, חטיבת השירותים שלה, המבוססת על רכישת EDS. כמו כן, על פי אותו מקור, אורקל לא מעוניינת למכור שרתים שרצים על גבי מערכת ההפעלה חלונות (Windows) של יריבתה, מיקרוסופט (Microsoft).

מכשול נוסף בדרך לרכישה שכזו הוא ההסכם שחתם הארד לאחר שהודח ועבר לאורקל, שלפיו אסור לו לעשות שימוש במידע עסקי שצבר ב-HP עד מתישהו במהלך 2012.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים