אורקל תפצה הממשל האמריקני ב-200 מיליון דולרים בגין חיובים מוגזמים

תשלום הפיצויים הוא אקורד הסיום של תביעה בה נטען, כי ענקית התוכנה הונתה את הממשל, כאשר גבתה ממנו תשלום גבוה מהמוסכם על מכירת התוכנות שלה ● בכתב התביעה נכתב, כי אורקל "זממה להונות את הממשל בארצות הברית, בכך שנמנעה מלציין הנחות ענק שהוצעו ללקוחות מועדפים שלה מהמגזר המסחרי" ● על פי הממשל, חלק מהלקוחות, ובתוכם הממשל, שילמו את המחיר המלא של מוצרי התוכנה, ואילו אחרים זכו להנחות מפליגות

ענקית ה-IT אורקל (Oracle) תפצה את הממשל האמריקני בסכום של 199.5 מיליון דולרים, בגין אישומים על חיובים מוגזמים במהלך העשור שעבר, כך הודיע בסוף השבוע משרד המשפטים האמריקני.

תשלום הפיצויים הוא אקורד הסיום של תביעה, בה נטען כי אורקל הבטיחה לכמה מרשויות הממשל שרכשו ממנה תוכנות, הנחות הדומות לאלו המוענקות למגזר העסקי – הנחות אותן הרשויות הפדראליות לא קיבלו בפועל.

לדברי טוני ווסט, עוזר לתובע הכללי במחלקה האזרחית במשרד המשפטים האמריקני, "חברות שמצליחות להשיג בשקרים חוזים מול הממשל, זוכות ליתרון לא הוגן ופוגעות בהליכים של שקיפות והוגנות במהלך פעילותן מול הממשל".

באוגוסט 2010 הגיש משרד המשפטים האמריקני תביעה נגד אורקל בטענה, כי זו הונתה אותו והסתירה ממנו מידע חיוני בעסקות בשווי של יותר ממיליארד דולרים. בתביעה האזרחית, שהוגשה במחוז המזרחי של וירג'יניה, נטען, כי ענקית התוכנה הונתה את הממשל, כאשר גבתה ממנו תשלום גבוה מהמוסכם על מכירת התוכנות שלה. זאת, כיוון שהממשל לא קיבל את שיעור ההנחה הזהה לזה שקיבלו ארגונים מהמגזר הפרטי. לטענת הממשל, הדברים עומדים בניגוד להתחייבות חוזית מפורשת שאורקל נתנה לו בין השנים 1998-2006.

הממשל אף טען, כי אורקל הסתירה ממנו מידע על העסקות שביצעה עם לקוחות מהמגזר הפרטי. כיוון ששווי העסקות עומד על יותר ממיליארד דולרים, המשמעות הכספית של ההונאה נאמדת בעשרות רבות של מיליוני דולרים.

בכתב התביעה נכתב, כי אורקל "זממה להונות את הממשל בארצות הברית, בכך שנמנעה מלציין הנחות ענק שהוצעו ללקוחות מועדפים שלה מהמגזר המסחרי". על פי הממשל, ההפליה הנטענת בוצעה על ידי כך שחלק מהלקוחות, ובתוכם הממשל, שילמו את המחיר המלא של מוצרי התוכנה, ואילו אחרים – על פי מומחי הממשל הפדראלי, כ-90% מלקוחות אורקל – זכו להנחות מפליגות, בשווי של 40%-70% מהמחיר הרשמי. כך, אלה שקיבלו את ההנחות יכולים היו להציע את המוצר ללקוחות שלהם במחיר נמוך משמעותית.

על פי התביעה, אורקל מכרה לגופי ממשל שונים, בהם הפנטגון, צבא ארצות הברית ומשרדי החינוך והמשפטים הפדראליים, תוכנות בשווי של 1.1 מיליארד דולרים.

התביעה האמורה היא המשכה של פרשה המתגלגלת מזה זמן. במאי 2007 נתבעה אורקל על ידי פול פרסקלה, עובד לשעבר של החברה, שהועסק מטעמה כמומחה ויועץ טכנולוגי. במהלך 2010 הצטרף הממשל הפדראלי לתביעה זו.     .

תביעתו של פרסקלה, שהיא הבסיס לתביעה החדשה, הוגשה במסגרת "חוק התביעות הכוזבות" (False Claims Act). חוק זה מאפשר גם לאנשים שאינם שייכים לממשל להגיש בשמו תביעות נגד קבלנים, במקרים של חשד להונאה שנעשתה מול הממשל. מטרת החוק היא לחשוף שחיתויות, כאשר במקרה שבית המשפט פוסק שאמנם בוצעה מרמה, מקבל התובע אחוזים מהפיצויים.

הרגולציות בארצות הברית דורשות, כי במקרים של מתן שירותים לממשל על ידי קבלנים וספקי שירותים רבים, נדרשת שקיפות לגבי מחירי המוצרים במהלך המשאים והמתנים עליהם. זאת, על מנת שלא ייווצרו מהלכים עוקפי רגולציות במסגרת התחרות בין הספקים השונים וכדי למנוע מצב שבו לקוחות מסוימים, מועדפים, יקבלו מוצרי תוכנה במחירים זולים משמעותית לעומת לקוחות אחרים, מבלי שהדבר יהיה ידוע לכלל הקבלנים.

אורקל לא לבד

המקרה של אורקל אינו היחיד שבמסגרתו מסתבכת ענקית IT עם הממשל האמריקני. כך, במרץ 2010 שילמה EMC סכום של 87.5 מיליוני דולרים על מנת להסדיר חקירה פדראלית שנערכה נגדה לגבי חוזים שחתמה עליהם מול הממשל. במסגרת החוזים, שנחתמו לפני כ-10 שנים, התחייבה EMC למכור ולהטמיע תשתיות אחסון ברשויות של הממשל. משרד המשפטים בוושינגטון פתח אז בחקירה בשאלות האם התשלומים ששילמה ענקית האחסון לשותפיה, העובדים במגזר הממשלתי האמריקני, היו תקינים, והאם לא בוצעו במסגרת אותן עסקות הונאות ודיווחי כזב. לו היה המשרד ממשיך בחקירה, הוא עלול היה להטיל על EMC סנקציות שונות – קנסות גבוהים או, במקרה החמור ביותר, השעיה מפעילות במגזר הממשלתי בארצות הברית.

באפריל 2009 הגיעה נט-אפ (NetApp) להסכם דומה עם הממשל, שבמסגרתו היא שילמה 128 מיליון דולרים תמורת סגירת חקירה נגדה. אורקל עצמה שילמה לממשל ב-2006 סכום של 98.5 מיליוני דולרים על מנת להסדיר תביעה שהוגשה נגדה בגין רכישת פיפלסופט (PeopleSoft), שלפיה היא מסרה לרגולטור דיווחים כוזבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים