עשרת הרגעים הגדולים של 2011

מערכת אנשים ומחשבים ליקטה, התלבטה ובחרה את עשרת הרגעים הגדולים בעולם ה-IT בשנה החולפת - בארץ ובעולם ● לצד מינויים בולטים והתפתחויות טכנולוגיות, היו השנה גם פרויקטים רחבי היקף, עסקאות במיליארדים וכמובן - פרידה מענק טכנולוגי אחד

אירועים רבים שקרו בשנת 2011 סימלו את התקדמות והשתכללות הטכנולוגיה, וייזכרו עוד זמן רב. ממינוייה של אישה למנכ"לית יבמ (IBM) ועד למותו של סטיב ג'ובס, ממחשב העל שזכה בשעשועון ועד לאקזיטים כחול לבן – מערכת אנשים ומחשבים ליקטה, התלבטה ובחרה את עשרת הרגעים הגדולים בענף ה-IT העולמי והמקומי.

נפרדים מסטיב ג'ובס

באוקטובר נפטר סטיב ג'ובס, מייסד אפל (Apple), בגיל 56, לאחר שנים של מאבק בסרטן. ג'ובס, יו"ר מועצת המנהלים ועד לא מכבר המנכ"ל של אפל, נאבק בשנים האחרונות בסוג נדיר של סרטן הלבלב. הוא ייזכר כאחד המנהלים הבולטים ב-IT וכמי שהביא לשורה של מוצרים שהיוו חידושים טכנולוגיים, בהם ה-iMac, ה-iPhone וה-iPad. ב-2004 עבר ג'ובס ניתוח לטיפול בסוג נדיר של סרטן הלבלב. הוא שב לעבודה מיד לאחר מכן אך נאלץ לצאת ב-2009 לחופשת מחלה בת שישה חודשים, לטיפול ב-"חוסר איזון הורמונלי". בתקופה זו הוא נראה כחוש וחיוור ואף עבר השתלת כבד. השנה הוא יצא לחופשת מחלה נוספת כדי "להתמקד בבריאותו", לדבריו. ב-24 באוגוסט הוא הודיע על התפטרותו מתפקיד מנכ"ל אפל והוחלף על ידי טים קוק, עד אז מנהל התפעול הראשי של החברה.

בנוסף לתפקידיו באפל, ניהל ג'ובס את אולפני האנימציה פיקסאר (Pixar) במשך קרוב ל-20 שנים, עד שנמכרו לחברת דיסני (Disney) ב-2006 תמורת 7.4 מיליארד דולרים. ג'ובס הוא אחד מעשירי העולם, והונו מוערך בכשמונה מיליארד דולרים. מלבד אחזקותיו באפל, הוא היה דירקטור במועצת המנהלים של חברת דיסני. ג'ובס הותיר אחריו אישה, לורן, וארבעה ילדים.

בשבוע שעבר פורסם, כי ג'ובס יזכה בגראמי לאחר מותו, בפרס על "תרומה מיוחדת": "ג'ובס סייע ליצור מוצרים וטכנולוגיות שחוללו מהפכה באופן בו צורכים מוזיקה, טלוויזיה, סרטים וספרים", נכתב בנימוקי הפרס.

נשים בצמרת

באוקטובר פורסם, כי וירג'יניה רומטי היא זו שתחליף את סם פלמיסיאנו בתפקיד מנכ"ל יבמ. רומטי תיכנס לתפקיד, וכן תחל לשמש כנשיאת הענק הכחול, ב-1 בינואר 2012. היא קודמה לתפקיד לאחר ששימשה מנהלת המכירות העולמית של החברה. לפני כן ניהלה רומטי את חטיבת הייעוץ של הענק הכחול. היא תהיה האישה הראשונה שזוכה לכהן בתפקיד מנכ"ל יבמ. המגזין פורצ'ן (Fortune) קבע כי רומטי היא השביעית בדירוג הנשים בעלות העוצמה במגזר העסקי בארה"ב.

כך, בראש שתיים מענקיות ה-IT העולמיות מכהנות נשים: בספטמבר פורסם, כי מג וויטמן תחליף את ליאו אפותקר בתפקיד מנכ"ל HP. וויטמן שימשה בעברה מנכ"לית אי-ביי (eBay) ותשמש גם כנשיאת HP. וויטמן הצטרפה לדירקטוריון HP בינואר השנה לאחר שהפסידה בהתמודדות על משרת מושל קליפורניה בשנה שעברה. וויטמן היא מיליארדרית, שהשקיעה בקמפיין הבחירות שלה יותר מכל מתמודד אחר – 176 מיליון דולרים – יחסית לכמות הבוחרים. במהלך הקמפיין, שבו לא הצליחה לשכנע את הבוחרים בחזונה למדינה הכושלת כלכלית, נתגלה שוויטמן העסיקה בביתה עובדת זרה לא חוקית. וויטמן דורגה תשיעית בדירוג העוצמה של פורצ'ן.

אשה-מנכ"לית נוספת בעולם ה-IT היא אורסולה ברנס, מנכ"לית זירוקס (Xerox). היא דורגה שמינית בדירוג הנשים בעלות העוצמה של פורצ'ן. שכרה עמד ב-2010 על 10.6 מיליון דולרים, ובהיבט השכר היא דורגה במקום ה-21. ברנס הייתה לאישה האפרו-אמריקנית הראשונה שנכנסה ב-2009 לרשימת 500 המנכ"לים של פורצ'ן.

בארץ, אגב, מצב הנשים בצמרת ה-IT אינו מזהיר: מקסין פיסברג משמשת כמנכ"לית אינטל (Intel) ישראל; תת-אלוף אילה חכים עומדת בראש יחידת לוט"ם, בית התוכנה של אגף התיקשוב בצה"ל; ארנה ברי משמשת כסגנית נשיא EMC העולמית, ומנהלת מרכז המצויינות של ענקית תשתיות ניהול המידע; ורוני רוס משמשת כיו"ר ומייסדת פנורמה.

רוכשים ונרכשים

בתחילת החודש הודיעה סאפ (SAP) על כוונתה לרכוש את החברה האמריקנית SuccessFactors, שמספקת שירותי תוכנה באינטרנט, תמורת 3.4 מיליארד דולרים במזומן. בכך מצטרפת סאפ לשורה הולכת ומתארכת של חברות תוכנה גדולות שמספקות יישומים במתכונת של מיחשוב ענן. העסקה תסייע לסאפ לסגור פערים בתחום הצומח של מיחשוב ענן מול חברות אחרות שכבר מציעות יישומים ושירותים באירוח באינטרנט, ובמיוחד מול אורקל. אנליסטים הזהירו בעבר שסאפ עלולה לאבד את מעמדה בארצות הברית נוכח ההתקדמות המהירה של אורקל (Oracle).

באוקטובר הודיעה אורקל על עסקה לרכישת RightNow Technologies, שמספקת שירותי ענן ומתחרה בסאפ, תמורת 1.5 מיליארד דולרים. אולם, בתחום של שירותי הענן לארגונים עדיין מובילה Salesforce.com, שהייתה החלוצה בתחום זה. אורקל השקיעה בעשור שחלף יותר מ-40 מיליארד דולרים ברכישה של יותר מ-70 חברות. הרכישה המשמעותית האחרונה שלה הייתה זו של סאן (Sun), שהסתיימה בינואר 2010.

החודש רכשה יבמ (IBM) את דימאנדטק (DemandTec) תמורת 440 מיליון דולרים במזומן. החברה הנרכשת מספקת מערכות מבוססות ענן לניתוח אנליטי של מסחר אלקטרוני, תהליכי תמחור וקביעת תמהיל של מוצרים לארגונים. בספטמבר הודיע הענק הכחול, כי ירכוש את אלגוריתמיקס (Algorithmics), חברה הפועלת בעולם ניהול וניתוח סיכונים, תמורת 387 מיליון דולרים. לקוחותיה של אלגוריתמיקס מצויים בעולמות הבנקאות וההשקעות.

באוגוסט פורסמה עסקת ענק בעולם ה-ICT: גוגל (Google) רוכשת את מוטורולה מוביליטי (Motorola Mobility) תמורת 12.5 מיליארד דולרים. מוטורולה מוביליטי, שמהווה את אחד משותפי האנדרואיד הבולטים של גוגל, תמשיך להתנהל כחברה נפרדת. באמצעות רכישת אחד משותפי האנדרואיד (Android) הרציניים שלה, תוכל גוגל  להיות חלק במערכת הכוללת של עולם האנדרואיד, ולשפר את התחרות במיחשוב נייד. לפי תנאי ההסכם, מוטורולה מוביליטי תישאר מחזיקת רישיון לאנדרואיד, ומערכת ההפעלה אנדרואיד תישאר פתוחה.

הכסף הגדול של צפרא כץ

באוקטובר פורסם, כי הישראלית לשעבר צפרא כץ, נשיאה משותפת באורקל וסמנכ"לית הכספים של ענקית ה-IT, היא האישה בעלת השכר הגבוה ביותר במגזר העסקי בארצות הברית – כך על פי דירוג של פורצ'ן.

ב-2010 עמד שכרה של כץ על 42.09 מיליון דולרים. היא דורגה ברשימת הנשים בעלות העוצמה המשפיעות על הכלכלה האמריקנית במקום ה-11 – ללא שינוי מהדירוג בשנה שעברה. כץ, בת 49, ילידת חולון, שהוריה היגרו לארצות הברית בהיותה בת שש, היא אחת משני "מספרי שתיים" שנמצאים מתחת ללארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל. בנוסף לתפקיד הנשיאה, שימשה כץ בעבר גם כסמנכ"ל הכספים של החברה. באפריל השנה היא חזרה לתפקיד זה, לאחר שסמנכ"ל הכספים, ג'ף אפשטיין, התפטר מתפקידו.

לפני שהצטרפה לאורקל ב-1999 איישה כץ מספר תפקידי מפתח בבנקאות העולמית. היא אף הייתה שותפה מרכזית להשתלטות אורקל על פיפלסופט (Peoplesoft) במחיר של 10.3 מיליארד דולרים, וכן המובילה בעסקה שבה רכשה החברה את סאן. ג'ונתן שוורץ, מנכ"ל סאן, ניהל את המשא ומתן על הרכישה מולה, ולא מול לארי אליסון.

נס בסיטי

ביוני השנה נמסר, כי חברה מקבוצת סיטי, CVCI (ר"ת Citi Venture Capital International) – קרן השקעות פרטית גלובלית, תרכוש את נס טכנולוגיות תמורת כ-307 מליון דולרים.

לנס כ-6,900 עובדים, פעילויות בצפון אמריקה, אירופה, ישראל והודו, ולקוחות ביותר מעשרים מדינות. בנס ישראל פחות מ-3,000 עובדים. יצוין, כי הרכישה בוצעה ימים אחדים בלבד לאחר שקרן ההשקעות וקטור בדקה את רכישת נס לפי שווי של כ-300 מיליון דולרים, אולם לא ביצעה מהלך בטרם הסתיימה הבלעדיות שלה.

בשנים האחרונה הגדילה נס את נפח פעילותה בארה"ב, מזרח אירופה והודו, בעוד שנפח פעילותה של נס ישראל, כחלק מכלל פעילות נס טכנולוגיות, הצטמצם יחסית. שכי גרליץ, נשיא ומנכ"ל נס טכנולוגיות, אמר בראיון לאנשים ומחשבים, כי "אין משמעות לרכישה מבחינת עובדי נס. העסקה מהווה הזדמנות מצוינת לנו ולחברה להמשיך ולבנות את נס, להיות ממוקדים פחות בדרישות השוק הציבורי, ולהמשיך בשיפור שהחל במחצית 2010 ונמשך כיום".

לא אלמנטרי, ווטסון

בפברואר ניצח מחשב-העל ווטסון (Watson) של יבמ בשעשועון ג'פרדי (Jeopardy), שכונה בישראל "מלך הטריוויה", את מתחריו האנושיים. ווטסון ניצח את שני אלופי-האלופים במשחק הטלוויזיה האמריקני. ביבמ מסבירים, כי ההישג הזה מניח תשתית לצורה חדשה של תקשורת בין האדם למחשב.

במהלך שלושת הערבים, ווטסון גם טעה לעיתים בשגיאות שעוררו צחוק בקהל. כך, כשנשאל לגבי שמו של נמל תעופה בניו-יורק הקרוי על שם גיבור של מלחמת העולם השנייה. במקרה אחר, התעקש המחשב להציע תשובה שגויה גם כאשר מתחרה אחר כבר הציע אותה, ולאחר שתשובתו לא התקבלה.

תהליך הפיתוח של ווטסון נמשך ארבע שנים, והתבצע כפרויקט משותף של שורת מעבדות מחקר של יבמ ברחבי העולם, ובכלל זה, מעבדת המחקר של יבמ בחיפה. החוקרים בחיפה התמקדו בהיבטים שונים של יכולות חיפוש מתקדמות, הרחבת מסגרת של שאילתות ממוחשבות והגדרת הקשרים אסוציאטיביים המשרתים את יכולתו של ווטסון לדלג בין תכנים ומונחים שונים, כדי להבין את ההקשר בו הם מוצגים.

ERP בחאקי

לאחר שכבר החל לפני כמה שנים בהקמת מערכת ERP כוללת, וביטל אותה, הצבא שוב יוצא לפרויקט ERP כלל צה"לי – כך נודע באוגוסט לאנשים ומחשבים. ההחלטה על כך נתקבלה על ידי הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ. היקף הפרויקט עומד על מאות רבות של מיליוני שקלים, וקיימות הערכות שהוא יעלה, בסופו של דבר, על מיליארד שקלים.

הפלטפורמה למערכת ה-ERP הכוללת תהיה, ככל הנראה. של סאפ. לא ידוע בשלב זה מה יהיה גורלן של מערכות ה-ERP של אורקל הקיימות בצה"ל, אך ברור שההחלטה מגלמת בתוכה בזבוז משווע – בביטול המערכות הקיימות, שאינן תוצרת סאפ. אפשרות אחת שהועלתה בצבא היא לבטל את מערכות ה-ERP של אורקל. אפשרות אחרת היא ליצור ממשקים בין מערכות הסאפ והאורקל. האפשרות השלישית היא להמתין עד להתיישנות המערכות שאינן סאפ, אורקל ומערכות מקומיות – ואז להחליפן באלה של סאפ.

צה"ל רואה ב-ERP תוכנית גלובלית, שתשפיע על כלל הצבא. במסגרת מנהלת הפרויקט שתוקם ייקח הצבא את כלל המערכות תומכות הלחימה – בתחומי כוח האדם, הלוגיסטיקה, התכנון והארגון, התקינה והתקציב – ויחבר אותן. כך, בכוונתו ליצור ראייה כוללת למשאבים הכלל צה"ליים עבור המפקדים, והם יקבלו תמונה זו, בכל מקום ובכל זמן. יצוין, כי במהלך הפרויקט יוחלפו כלל המערכות תומכות הלחימה.

הרמטכ"ל אישר את פרויקט העל, והוא צפוי להימשך לערך עד ל-2015, עם אופציה לגלישה ל-2016-2017, בהתאם לתקציבים שיוקצו בהמשך השנים. הוא יחולק לכמה פרויקטי משנה: תשתיות, התאמת החבילה, טיוב והסבות נתונים ולבסוף הדרכה, הטמעה ובקרה.

הסייבר עולה לליגה לאומית

החודש אישרה הממשלה את מינויו של ד"ר אביתר מתניה לראש מטה הסייבר הלאומי. לאנשים ומחשבים נודע, כי המינוי הוצע לתת-אלוף (מיל') יאיר כהן, לשעבר מפקד יחידה 8200 וכיום בכיר באלביט, אלא שכהן סירב, בשל הקיצוץ התקציבי במטה הסייבר. בפתח ישיבת הממשלה אמר בנימין נתניהו, ראש הממשלה, כי "הסייבר הופך להיות מרכיב מרכזי בביטחון הלאומי שלנו. אנחנו חייבים לתת הגנה חזקה למדינת ישראל בתחום הזה. יש בתחום הסייבר גם היבטים שמעבר לביטחון, שהם קשורים לכלכלה ולמדע, והמטה ירכז את כולם". ראש הממשלה הוסיף, כי "אני חייב לומר לממשלה שישראל נמצאת בחלק העליון, בלשון המעטה, של כוחות הסייבר בעולם, ואנחנו מתכוונים לא רק להישאר שם אלא לטפס עוד מעלה".

ד"ר מתניה ייכנס בפועל לתפקיד בתחילת ינואר. הוא בוגר תוכנית העילית הצבאית-אקדמית תלפיות. יש לו תואר ראשון בפיסיקה ובמתמטיקה מהאוניברסיטה העברית, תואר שני במתמטיקה מאוניברסיטת תל אביב ותואר דוקטור מהאוניברסיטה העברית בתחום שיפוט וקבלת החלטות. הוא עומד זה עשר שנים בראש התחום במפא"ת (מנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) שבמשרד הביטחון. במסגרת זו מנוהלות תוכניות המצוינות הצבאיות-אקדמיות תלפיות ופסגות.

באחרונה פורסם בלעדית באנשים ומחשבים, כי למרות הצהרות הממשלה – תקציב הסייבר האזרחי יעמוד על עשרות מיליוני שקלים בלבד, ולא מיליארדי או מאות מיליוני שקלים – כמובטח.

אקזיטים כחול לבן

החודש פורסם, כי הסטארט-אפ הישראלי אנוביט (Anobit), שמפתח טכנולוגיה לשיפור זיכרונות של טלפונים חכמים, מצוי במשא ומתן עם אפל. לאנשים ומחשבים נודע, כי העסקה מצויה בשלבים מתקדמים, וכי אם היא תצא לפועל, היא תעמוד על מאות מיליוני דולרים. אם העסקה תמומש, זו תהיה הרכישה הראשונה של אפל בישראל, ואנוביט עשויה להפוך למרכז הפיתוח המקומי של החברה. לחברה, שמשרדיה נמצאים בהרצליה, יש 160 עובדים, והיא נמצאת בצמיחה. השוק שאליו החברה פונה – טאבלטים וטלפונים חכמים – הוא שוק הגדל במהירות ואשר רכיבי זיכרון פלאש הם מרכיב עיקרי בו מלבד המסך.

באוגוסט רכשה ענקית ה-CRM לפי-דרישה, Salesforce.com, רכשה את נבאחו (Navajo Systems) הישראלית תמורת עשרות מיליוני דולרים. נבאחו עוסקת בפיתוח שירותי אבטחת מידע לשימוש בתוכנות מרחוק. היא מספקת הצפנה מקומית של נתוני הארגון ופענוח ההצפנה – לפני ואחרי שהמידע עוזב את מחסן הנתונים הארגוני ועובר לענן. על פי האנליסטים, מטרת הרכישה היא להרגיע לקוחות ארגוניים החוששים מהעברת מידע ארגונים לענני המיחשוב, בשל בעיות אבטחת מידע. ההערכות הן, כי בעקבות הרכישה תקים Salesforce.com מרכז פיתוח בארץ.

בסוף נובמבר התבשרנו על אקזיט גדול נוסף לחברת היי-טק ישראלית: הסטארט-אפ קוטנדו (Cotendo) עומד להימכר לחברת התקשורת האמריקנית אקמאי (Akamai) תמורת כ-300 מיליון דולרים. זאת, לאחר שעד כה הושקעו בה כ-40 מיליון דולרים.

החברה, שנוסדה לפני ארבע שנים על ידי רוני זהבי, שמשמש כמנכ"ל שלה, אודי תורג'מן ודוד דריי, עוסקת בפיתוח טכנולוגיה להאצת אתרי אינטרנט. היא מעסיקה 90 עובדים, שככל הנראה יעברו לאקמאי. הטכנולוגיה שקוטנדו פיתחה מאפשרת לפתוח צווארי בקבוק דיגיטליים דרך השרתים שלה. כך, יכולים הצרכנים הסופיים לגלוש מהר יותר. עם רכישתה, תהפוך קוטנדו למרכז הפיתוח של אקמאי בישראל.

באוקטובר הודיעה ענקית אבטחת המידע צ'ק-פוינט, כי היא רוכשת את חברת דיינסק (Dynasec) הישראלית. תנאיה הפיננסיים של העסקה לא נמסרו, אולם היקפה מוערך בכ-40 מיליון דולרים. החברה הנרכשת, אשר בין המשקיעים שלה נמנים מייסד מג'יקדיוויד אסיא, וספי ויגיסר – ממייסדי ICQ, עוסקת בפיתוח תוכנות לניהול רגולציות בשוק ההון ובעולם הבנקאות. מוצר הדגל של החברה הוא מערכת ניהול הסיכונים שפיתחה – easy2comply.

בספטמבר הודיעה ווייב (Wave Systems), כי היא רוכשת את סייפנד (Safend) הישראלית תמורת 12.8 מיליון דולרים. שתי החברות פועלות בעולם אבטחת המידע. החברה הרוכשת שילמה עבור סייפנד 1.1 מיליון דולרים במזומן, והשאר – במניותיה. סייפנד פועלת בעולם מניעת דליפת נתונים (DLP). פתרונותיה מאפשרים לארגונים לצמצם סיכונים הנובעים מאובדן מידע, גניבה ושימוש בלתי הולם במידע הרגיש שמצוי על המחשבים השונים בארגון. סייפנד, שהמטה שלה נמצא בתל אביב, מונה 70 עובדים. החברה נוסדה ב-2003 על ידי גיל סבר. ווייב מסרה, כי כל עובדי סייפנד, לרבות סבר, ייוותרו במקומם.

השרתים של צה"ל

השבוע נמסר, כי HP ישראל זכתה במכרז ענק להטמעת שרתים בצה"ל ובמערכת הביטחון. אנשי HP יחליפו את השרתים הקיימים בצבא ובמערכת הביטחון, של יבמ. על המכרז התמודדו שלוש חברות: HP ישראל, יבמ ישראל וסיסקו (Cisco) ישראל. היקף הפרויקט, הכולל את רכישת השרתים ההטמעה והתחזוקה שלהם, עומד על כחצי מיליארד שקלים.

יבמ ישראל תטמיע גם היא מערכות מיחשוב עתירות ביצועים בצה"ל ובמערכת הביטחון. היקף הפרויקט, הכולל את רכישת השרתים והמערכות, ההטמעה והתחזוקה שלהם, עומד על מאות מיליוני שקלים לחמש שנים. השנה החליט משרד הביטחון, לראשונה, להפריד בין רכש שרתים סטנדרטיים מהמדף, לבין אספקת שרתים ופתרונות לסביבות עתירות מיחשוב וביצועים (Massive Scale Computing / HPC). במכרז הראשון זכתה כאמור HP ובשני, בפלח המערכות המתקדמות, זכתה יבמ.

גורם המקורב למכרז אמר לאנשים ומחשבים, כי צמד המכרזים הם בעלי חשיבות אסטרטגית עבור הצבא, לא פחות מאשר עבור HP ויבמ, המטמיעות, שכן במסגרת תהליך המיחשוב אותו עובר צה"ל בשנים האחרונות, השרתים הקיימים – הפיסיים והווירטואליים, כמו גם העתידיים – יהוו חלק מפלטפורמת ותשתית המיחשוב עבור חלק ניכר ממערכות ה-IT השונות בצבא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים