תחקיר ה-BBC: פייסבוק נכשלה בהסרת תכנים פדופיליים

הרשת החברתית זכתה לביקורת חריפה בבריטניה על אופן טיפולה בדיווחים בדבר תמונות מיניות של ילדים שנמצאות על הפלטפורמה ● בתגובה פנתה פייסבוק למשטרה ו… התלוננה על העיתונאי החוקר

פייסבוק. צילום: BigStock

תחקיר שערך ה-BBC חשף כי למרות דיווח על עשרות תמונות לא ראויות לפייסבוק (Facebook) – שמקורן בקבוצות שבהן משתמשים מחליפים ביניהם חומרים שמסתמנים כפדופיליים – מרבית התמונות לא הוסרו.

פייסבוק מציינת בדף הראשי שלה שהיא מסירה חומר תועבה. "עירום או תוכן עם רמיזות מיניות אחרות", היא מצהירה, "מנוגדים למדינות ואינם מורשים על הפלטפורמה". הרשת אף מעודדת את המשתמשים לדווח על תוכן בלתי הולם באמצעות "כפתור הדיווח" שלה.

בעבר דווח גם אודות צנזורה נטולת כל שיקול דעת בפייסבוק – למשל במקרה ילדת הנאפלם, או במקרים אחרים שבהם הועלו לרשת עבודות אמנות שכללו עירום, כמו בת הים הקטנה. במקרים אלו הפגינה פייסבוק את מה שהסתמן כקשיחות-יתר נטולת שיקול דעת מושכל בצנזורת תכנים שהסתמנו כמיניים. אלא שבמציאות, כך על פי ה-BBC, המצב אינו מרנין בלשון המעטה, ומסתבר שיש חומרים מאוד לא ראויים שחומקים מתחת לרדאר של פייסבוק, אפילו כשהם מדווחים לה.

האם מנגנון הדיווח השתפר?

לאחרונה, ובחלוף כשנה מהתחקיר הקודם, החליטה ה-BBC להידרש שוב לנושא ופתחה בחקירה באותו עניין עצמו. פייסבוק, כך סיפרה ה-BBC, "טוענת שהמערכת שלה עברה שיפור מאז התחקיר אשתקד שבו נמצאו הקבוצות ה'סודיות' ששימשו פדופילים לצורך החלפת תמונות". לכן, ובכדי לבחון את הטענה הזו של פייסבוק, השתמשה ה-BBC בלחצן הדיווח והתריעה, שוב, בפני החברה – הפעם על 100 תמונות חדשות שפורסמו ברשת החברתית והפרו, לכאורה, את הנחיותיה.

התמונות שדווחו כללו צילומים שמקורם בדפים שיועדו במיוחד לגברים עם עניין מיני בילדים; תמונות של צעירים מתחת לגיל 16 שתועדו בתנוחות מיניות מאוד, עם הערות גסות שפורסמו לידן; צילומים מקבוצות עם שמות כמו "תלמידות xxxx חמות", המכילות תמונות גנובות של ילדים אמיתיים; וכן תמונה שככל הנראה הופיעה במקור בסרטון של ניצול של ילדים, כשמתחתיה הבקשה לשתף "פורנוגרפיית ילדים".

מכל התמונות הללו רק 18 הוסרו. על פי התגובות האוטומטיות של פייסבוק, 82 הצילומים האחרים לא הפרו את "אמות המידה הציבוריות המקובלות".

עוד נמצא בתחקיר החדש של ה-BBC כי על אף שהכללים של פייסבוק אוסרים על מי הורשעו בעבריינות מין כנגד קטינים לפתוח חשבון ברשת החברתית, לחמישה פדופילים שהורשעו בעבר היו פרופילים ברשת, והדיווח עליהם לפייסבוק באמצעות המערכת שלה לא הביא להסרת אף לא אחד מחשבונות אלו.

תפנית בסיפור

במאמץ להבין מדוע הרוב המכריע של התמונות הפוגעניות עדיין "מככב" בפייסבוק קבעה ה-BBC ראיון עם מנהל המדיניות שלה, סיימון מילנר. אחד התנאים של הראיון היה כי ה-BBC תעביר לפייסבוק את התמונות שעליהן דיווחה אבל לא נבדקו.

אלא שתגובתה של פייסבוק לתמונות שנשלחו הייתה לא פחות ממדהימה – הרשת החברתית הגיבה לדוגמאות של התמונות השנויות במחלוקת בהגשת תלונה למשטרה כנגד העיתונאי של ה-BBC המעורב בתחקיר, ואף ביטלה את הראיון שקבעה מול גוף החדשות. בהמשך פרסמה הרשת החברתית הצהרה שאמרה כי אף אחד לא צריך להפיץ תמונות של ניצול מיני של ילדים.

התנהלותה זו של פייסבוק הקימה עליה את דעת הציבור בבריטניה והגיעה אף לגורמים הממסדיים במדינה.

דמיאן קולינס, יו"ר הוועדה הפרלמנטרית הבריטית, House of Commons, העוסקת בתרבות, תקשורת וספורט, אמר שיש לו "ספקות כבדים" לגבי היעילות של מערכות ניטור התוכן של ענקית המדיה החברתית. קולינס ציין גם כי תגובתה של הרשת החברתית ופנייתה למשטרה כנגד ה-BBC שניסתה "לעזור לנקות את הרשת", הייתה חריגה.

"אני מוצא את זה מאוד מטריד, אני מוצא כי התוכן בלתי הולם", אמר קולינס בתגובה והוסיף והבהיר כי הוא  חושב שהדבר מעלה את השאלה כיצד יוכלו משתמשים להגיש תלונות יעילות באמת לפייסבוק בנוגע לתוכן מטריד שלא צריך להיות באתר. עם זאת הביע יו"ר הוועדה הבריטית את ביטחונו שפייסבוק תמצא דרך להפוך את הדיווחים לבעלי כובד משקל, וזאת בכדי לסייע לה להפוך למקום איכותי ונקי יותר בעבור כלל משתמשיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים