קונטרה לפייסבוק: טוויטר אוסרת על פרסום מודעות פוליטיות בפלטפורמה

ג'ק דורסי, מנכ"ל הרשת החברתית המצייצת, בישר אתמול (ד') על המדיניות החדשה, ההפוכה מזו של המתחרה פייסבוק, וצייץ שאין זה "אמין" לומר שפועלים למניעת מידע "מטעה" בפלטפורמה, באותו זמן שמאפשרים לאנשים לשלם בעבור פרסום פוליטי ממוקד

אלגוריתם מוטה. טוויטר. צילום אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק חוטפת מכל עבר – כולל מעובדיה – בגלל החלטתה להשאיר פרסומים פוליטיים בפלטפורמה שלה בלי בדיקת אימות עובדות של צד שלישי, או ללא התייחסות לסימון מטעם משתמשים שימצאו בהן תוכן כוזב או מוליך שולל. אבל כעת היא מקבלת עוד סטירה ממתחרה שלה בתחום הרשתות החברתיות – טוויטר הודיעה כי היא מחרימה את כל המודעות הפוליטיות מכל ברחבי העולם, החל מה-22 בנובמבר, כך על פי ציוצים של מנכ"ל החברה, ג'ק דורסי, מאתמול (ד').

השינויים ישפיעו הן על מודעות מטעם מועמדים והן על מודעות שמקדמות נושאים פוליטיים, אם כי עדיין אפשר יהיה לפרסם מודעות אוריינטציה פוליטית, כמו כאלו שתפקידן לעודד רישום בוחרים, וכן במקרים חריגים אחרים. דורסי בישר כי החל מה-15 בנובמבר יפורסמו כל פרטי המדיניות החדשה.

המנכ"ל של הרשת החברתית המצייצת פרסם, בסדרה של 11 ציוצים, את הסיבות לכך שהחברה בהובלתו שינתה את מדיניותה, והדגיש כי לא מדובר בשאלת חופש הביטוי אלא, לדעתו, בעניין של "לשלם בעבור טווח ההגעה (לציבור – ג"פ)". הוא הוסיף וציין כי "אנו מאמינים שההגעה של המסר הפוליטי אמורה להיות הישג, ולא משהו קנוי".

"החלטה מטומטמת מאוד"

פלטפורמת המדיה החברתית המצייצת חביבה במיוחד על הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, שעושה בה שימוש יומיומי תכוף, אבל בראד פרסקייל, מנהל הקמפיין של מטה טראמפ, התייחס לבשורה של דורסי ואמר כי טוויטר קיבלה "החלטה מטומטמת מאוד". לדבריו, "טוויטר פשוט התרחקה ממאות מיליוני דולרים בהכנסות הפוטנציאליות". פרסקייל התייחס לדברים בהצהרה והוסיף כי המדיניות החדשה היא ניסיון נוסף להשתיק את השמרנים, וכי לטראמפ "יש את תכנית האונליין המתוחכמת ביותר שנודעה אי פעם".

"אנו מודעים היטב לכך שאנחנו חלק קטן ממערכת אקולוגית גדולה יותר של פרסום פוליטי", כתב דורסי באחד מפרסומיו אתמול והמשיך, "יש שיטענו כי מעשינו היום יכולים לפעול לטובת (פוליטיקאים – ג"פ) מכהנים", כתב דורסי, "אבל היינו עדים לתנועות חברתיות רבות שהגיעו להיקף אדיר (של עניין – ג"פ) ללא פרסום פוליטי. אני מאמין שזה רק יצמח".

כאמור, הפלטפורמה תחריג ככל הנראה פרסומות "המתייחסות לבחירות, או למועמד שזוהה בבירור", או כאלו ש"דוגלות בנושאי חקיקה בעלי חשיבות לאומית", כשלצורך כך מגדירה טוויטר issue advocacy שעל פי קביעותיו תפעל בהמשך.

ב-2016 טוויטר מכרה פרסומים פוליטיים ממוקדים לאמריקנים לרוסים

מדובר על שינוי מרכזי במדיניות בעבור טוויטר, שהיא גם פלטפורמה פוליטית במיוחד בהשוואה למתחרותיה. לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 מכרה החברה אפשרויות מיקוד חדשות לקמפיינים, וקידמה האשטאגים רלוונטיים לדיונים מרכזיים. אך במהלך תקופת הבחירות הזו טוויטר נפלה קורבן לקמפיין של מידע שגוי שתואם על ידי חוות טרולים שמאחוריה עומדים הקרמלין ורוסיה, ואפילו ניסתה למכור למגין הרוסי Russia Today כ-15% ממלאי המודעות שלה לבחירות בארה"ב.

ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר. צילום: Cellanr, מתוך ויקיפדיה

ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר. צילום: Cellanr, מתוך ויקיפדיה

ניכר שטוויטר אינה מעוניינת בהילוך חוזר של כל זה גם בבחירות הבאות של 2020, אבל זה ככל הנראה אינו הטעם הבלעדי לשינוי המדיניות – המהלך של טוויטר מגיע במקביל לביקורת הקשה על פייסבוק עקב מדיניות הפרסומים הפוליטיים שאודותיה הצהירה לאחרונה, המאפשרת למועמדים למעשה לשקר לבוחריהם ולציבור ולהפיץ דרך פייסבוק את המסרים הכוזבים בלי כל בעיה.

פייסבוק חטפה ביקורת קשה – טוויטר החליטה לוותר מראש

מארק צוקרברג. צילום ארכיון: מתוך יוטיוב

מארק צוקרברג. צילום ארכיון: מתוך יוטיוב

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, ומנהליו הגנו על המהלך הזה ואמרו כי הם לא רוצים שהחברה תהיה "בורר" והיא מעוניינת כי הציבור והתקשורת הם שצריכים להעריך את אמיתות הטענות של הפוליטיקאים.

המדיניות המסוימת של פייסבוק הביאה לכך ששתי פוליטיקאיות אמריקניות "נכנסו בחברה" פומבית. הראשונה, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, חברת הקונגרס האמריקני, נציגת המפלגה הדמוקרטית מטעם המחוז ה-14 של ניו יורק, הטיחה בצוקרברג מקבץ שאלות נחרצות סביב העניין, בעת השימוע שבו נכח בבית הנבחרים בשבוע שעבר (ד'), בכדי לדון בליברה. היא אתגרה את הבוס של ענקית הרשתות החברתיות בשאלות בנוגע למדיניות הפרסומים הפוליטיים של החברה שלו, וגרמה לו לגמגם ולהיראות מובך עד מאוד.

בנוסף, אחת המועמדות המובילות לנשיאות של הדמוקרטים, הסנאטורית אליזבת וורן – שקראה בעבר "לשבור את ענקיות הטכנולוגיה", כדוגמת הענקית ממאנלו פארק – פרסמה מודעה כוזבת בפייסבוק, כדי להדגיש את מה שהיא רואה כאבסורד של המדיניות החדשה, ועןררה מהומה.

דורסי התייחס בעקיפין למדיניות של פייסבוק, וציין כי לא אמין לומר "אנחנו עובדים קשה בכדי למנוע מאנשים לשחק במערכות שלנו בכדי להפיץ מידע מטעה, אבלללל (הדגשת האותיות במקור – ג"פ) אם מישהו משלם לנו לכוון ולכפות על אנשים לראות את המודעה הפוליטית שלו… ובכן… הם יכולים להגיד כל מה שהם רוצים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים